ریپورتر

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

مشاور سابق ترامپ در امور خاورمیانه ابراز امیدواری کرد که مخالفان نظام سیاسی ایران، بتوانند فتنه‌ای بزرگ‌تر از فتنه 88 در ایران راه بیاندازند.

به گزارش فارس، «ولید فارس» مشاور سابق «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با «الشرق الاوسط» تصریح کرد که واشنگتن به نقش کشورهای عربی و خلیج‌فارس برای شکست تکفیری‌های داعش نیاز دارد و این کشورها می‌بایست در سوریه و عراق نقش سیاسی ایفا کنند.

فارس در حین مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا به عنوان مشاور ترامپ در امور خاورمیانه فعالیت می‌کرد و هنوز نیز عنوان دستیار در دولت ترامپ فعالیت دارد و گاهی به صورت مستقیم یا از طریق کنگره به دولت ترامپ کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: «آمریکا به زودی گسترش ایران در جهان عرب را متوقف  خواهد کرد».

مشاور سابق ترامپ به دیدار اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و جانشین ولیعد عربستان اشاره کرد و گفت که این دیدار بر از سرگیری روابط بین دو کشور در سطوح اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی تأکید می‌کند.

وی توضیح داد: «این نشست همچنین فرصتی برای عربستان بود که پروژه همکاری راهبردی در منطقه نه تنها با عربستان بلکه با دیگر کشورهای میانه‌رو را به ترامپ پیشنهاد دهد».

فارس تصریح کرد: «این همکاری سنگ بنای مقابله با داعش و همپیمانان این گروه و گسترش ایران (در منطقه) است».

مشاور سابق ترامپ ادامه داد: «این همکاری به زودی شکل می‌گیرد و هماهنگی در سطوح امنیتی آغاز می‌شود زیرا آمریکا به نقش کشورهای عربی و خلیج (فارس) در مبارزه با داعش و سپس در سطوح سیاسی به منظور کمک به بحران سوریه و عراق نیاز دارد. در عوض، کشورهای خلیج (فارس) به آمریکا در منطقه که شاهد مداخله ایران به ویژه در یمن و مناطق اطراف است، نیاز دارد».

وی با این حال تصریح کرد که ایران و همپیمانانش در عراق، سوریه و لبنان و یمن علیه این مشارکت ایستادگی خواهند کرد.

فارس در خصوص سید «حسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌الله که تهدید کرده بود نیروگاه‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهند، هشدار داد که چنین حمله‌ای به انتشار اشعه رادیواکتیو در منطقه و جهان منجر می‌شود و بنابراین اقدام تروریستی بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: «این یک خطر بی‌سابقه است...و نتایج فاجعه‌باری به همراه دارد» و واکنش به یک حمله هسته‌ای علیه «حزب‌الله و نه مردم لبنان خواهد بود».

فارس در خصوص دیدار احتمالی ترامپ و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت که چنین دیداری «حتمی» است و چنین نشستی به راه‌حل بحران سوریه می‌پردازد که با عقب‌نشینی تمامی نیروهای مسلح خارجی به ویژه داعش و القاعده و حزب‌الله و سپاه ایران آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: «این تنها مسیر رسیدن به یک راه‌حل سیاسی در سوریه است. تا زمانیکه این نیروها همچنان در سوریه باشند، هیچ راه‌حلی وجود ندارد».

مشاور سابق ترامپ تأکید کرد که همپیمانان واشنگتن با این راه‌حل موافق هستند اما ایران موافقت نخواهد کرد و ادامه داد که به نفع روسیه است که به هدف عقب‌نشینی نیروهای خارجی نائل آید.

وی این گونه گفت که شکست داعش از طریق ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا امکان‌پذیر است و معارضان باصطلاح میانه‌رو باید کنترل مناطقی که گروه‌های شبه‌نظامی به اشغال درآورده‌اند را به دست گیرند.

وی هشدار داد که ورود نیروهای دولت سوریه به این منطقه، راه را برای مشکلات آینده شبیه به مشکلاتی که در عراق وجود دارد، هموار می‌کند.

این مقام آمریکایی توضیح داد که کشورهای عربی و خلیج‌فارس می‌توانند در کنترل انتقال قدرت از داعش به قدرت‌های میانه‌رو ایفای نقش  کنند و لزوماً نیازی به حضور این کشورها در سوریه نیست بلکه آنها می‌بایست بتوانند تصمیمات سیاسی اتخاذ کنند و سپس یک راه‌حل سیاسی جامع به وجود آورند.

وی در خصوص تهدیدات ایران و حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی گفت: «این نیروها با مشکل روبرو هستند. در لبنان، اکثریت مردم حزب‌الله را رد می‌کنند و ما در سال 2005 شاهد انقلاب سرو بودیم و در سال 2009، در ایران شاهد آن بودیم که اکثر جوانان این رژیم را نمی‌خواستند و خواستار آزادی و پیشرفت بودند. ما در عراق که اکثریت آن میانه‌رو هستند نیز مسائل مشابهی را شاهد بودیم.»

 وی سپس ادامه داد: «خود فلسطینی‌ها نیز خواستار حل درگیری‌ها از طریق مذاکرات صلح‌‌آمیز هستند و نمی‌خواهند ایران یک جنگ دیگر راه‌اندازی کند که در این جنگ بیش از شکست‌های گذشته، شکست خواهند خورد».

فارس ابراز خوشبینی کرد که مخالفان در ایران بتوانند شورشی بزرگتر از حوادث 2009 (1388) راه بیاندازند.

مشاور سابق ترامپ تأکید کرد که ترامپ مشتاق است که درگیری‌های فلسطینیان و صهیونیست‌ها را رفع کند و گفت که ترامپ در صدد است به یک راه‌حل صلح‌آمیز برای درگیری‌های فلسطینیان و صهیونیست‌ها دست یابد.

وی مجدداً درباره تهدیدات حزب‌الله برای حمله به رژیم صهیونیستی گفت: «این حزب در وهله اول به تبلیغات منفی تکیه کرده است. اگر شکست بخورد، خطر کرده است. تصمیم برای خطر کردن در مقابل اسرائیل، توسط نصرالله اتخاذ نشده است بلکه تهران چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است».

وی ادامه داد: «الان سال 2006 یا 1999 نیست بلکه سال 2017 است و اگر اشتباه راه‌اندازی چنین نبردی را مرتکب شود، تضمینی نیست که حمایت عرب‌ها را به همراه داشته باشد و این آغاز یک شکست راهبردی برای حزب‌الله در لبنان و سوریه است».

  • درویش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی