ریپورتر

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

پس از آنکه در سال گذشته میلادی تحریم های غرب علیه ایران کاهش یافت، ایرانی های دارای تابعیت آمریکایی شروع به بررسی امکان سرمایه گذاری پول های خود در ایران کردند. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ بسیاری به فکر خروج دارایی هایشان از ایران افتاده اند.

به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، پس از آنکه در سال گذشته میلادی تحریم های غرب علیه ایران کاهش یافت، ایرانی های دارای تابعیت آمریکایی شروع به بررسی امکان سرمایه گذاری پول های خود در ایران کردند. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، بسیاری از این ایرانیان مقیم آمریکا اکنون قصد دارند مجددا پولهای خود را از ایران خارج کنند.

اریک فراری، وکلی متخصص در امور تحریم ها در واشنگتن گفت: «در نیمه نخست سال گذشته، ما تماس های زیادی از افرادی داشتیم که به دنبال بررسی فرصت های تجاری در ایران بودند... این روند تا حدود زیادی پس از انتخابات آمریکا متوقف شده است. ما در طی یک ماه گذشته یا بیشتر، درخواست های زیادی برای کسب مجوز جهت فروش املاک یا انتقال دارایی ها داشتیم.»

خوش بینی شکل گرفته در میان حدود یک میلیون ایرانی ساکن آمریکا، با روی کار آمدن دولت ترامپ و وعده وی برای مقابله سرسختانه با جمهوری اسلامی ایران، از بین رفته است.

شهلا زرین نژاد، قصد داشت پس از بازنشستگی بخشی از زمان خود را در خانه اش در کنتیکات آمریکا و شهر محل تولدش تهران سپری کند. اما اکنون او در این اندیشه است که آپارتمانش در تهران را برای فروش بگذارد یا نه.

زرین نژاد که یک ایرانی 71 ساله است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به آمریکا مهاجرت کرده می گوید: «عدم قطعیت زیادی در مورد اینکه ترامپ چه خواهد کرد وجود دارد... اگر آمریکا ایران را تحریم کند، من ممکن است دیگر نتوانم تا آرام شدن اوضاع به آنجا سفر کنم.»

انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، فضای دشوار کسب و کار قبلی را پیچیده تر کرده، زیرا توافق هسته ای تمام تحریم های آمریکا علیه فعالیت های تجاری با ایران را لغو نکرده بود. برخی از کالاهای کشاورزی و تجهیزات پزشکی و همچنین قطعات یدکی هواپیما همچنان برای اینکه بتوانند از آمریکا به ایران صادر شوند، نیاز به کسب مجوز از وزارت خزانه داری دارند. بانک های بین المللی نیز به دلیل ترس از گرفتار شدن در تحریم های همچنان پابرجای دولت آمرکیا، از تامین مالی پروژه های مرتبط با ایران امتناع می کنند. برخی از خروج سرمایه ها از ایران نیز نیاز به کسب مجوز از اداره کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا دارد.

فرهاد علوی، وکیل متخصص در امور تحریم ها و یکی از مدیران گروه حقوقی آکریویس در واشنگتن نیز درخواست هایی از موکلان خود برای خروج دارایی هایشان از ایران دریافت کرده است.

علوی گفت: «برخی نگران این هستند که مجوزی که آنها از اداره کنترل دارایی های خارجی گرفته اند توسط دولت ترامپ لغو شود و آنها قادر به خروج سرمایه شان از ایران نباشند.» همچنین این نگرانی وجود دارد که با تقویت ارزش دلار «ارزش پول آنها در ایران کمتر شود. بنابراین آنها می خواهند هر چه زودتر پولشان را از ایران خارج کنند.»

علی دادپی، استاد اقتصاد دانشگاه سنت ادوارد در آستین تگزاس که روی ایران مطالعه انجام می دهد گفت، اروپا، با جدا کردن مسائل سیاسی از تجارت «به مدل تجاری خوبی با ایران دست یافته است.»

بر خلاف آمریکا که در سال 1980 روابط دیپلماتیک و سیاسی خود با ایران را قطع کرده، کشورهای اروپایی در دهه های گذشته دارای روابط و تعاملات اقتصادی با ایران بوده اند و «در مورد فرصت ها و پتانسیل های موجود در این کشور واقع بین هستند.» دادپی ادامه داد: «آمریکا این روابط را نداشته و در نتیجه پتانسیل های موجود شناسایی نشده اند.»

  • درویش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی