ریپورتر

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

پنج نکته از دیدار دوساعته میان ترامپ و پوتین

- سرانجام پوتین و ترامپ برای اولین بار در حاشیه اجلاس گروه 20 با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش فرارو به نقل از فارین پالیسی، آمریکایی‌ها از جزئیات این دیدار که بیش‌ازحد انتظار طول کشید، مطلع نشدند. زیرا رکس تیلرسون برخلاف همتای روس خود، مصاحبه‌ای درباره جزئیات و نتایج این دیدار انجام نداد و همه‌چیز را به لاوروف واگذار کرد.

تیلرسون این دیدار را "بسیار سازنده" توصیف کرد. اما با فاکتورگیری از مسائل حاشیه‌ای، نکات مهم این دیدار ازاین‌قرارند:

1. هنوز هم پاسخ روشنی از ترامپ درباره نقش روسیه در انتخابات 2016 نخواهیم شنید.

مطمئناً، بحث دخالت روسیه در انتخابات آمریکا پیش کشیده شد. "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه با دهه ها تجربه دیپلماتیک گفت ترامپ توضیحات پوتین درباره عدم دخالت هکرهای روسی در انتخابات آمریکا را پذیرفته است. لاوروف گفت: "ترامپ خاطرنشان کرد که برخی محافل در آمریکا بر دخالت روسیه در انتخابات تأکیددارند، بااینکه مدرکی برای اثبات این ادعا ندارند."

 

تیلرسون گفت ترامپ این موضوع را مطرح و پوتین آن را رد کرد.

 

"بااینکه این موضوع مانع بزرگی در پیشبرد روابط دو کشور است، اما این دو رهبر بر سر پایبندی به تعهدات برای عدم دخالت در امور و روند دموکراتیک در آمریکا و دیگر کشورهای جهان، توافق نظر داشتند."

 

برخی مقامات ناشناس دولتی که به گفته کاخ سفید قابل‌اعتماد نیستند، در مصاحبه با سی ان ان گفتند ترامپ ادعاهای پوتین را نپذیرفته است.

 

2. اما روسیه و آمریکا برای همکاری در مسائل امنیت سایبری توافق کرده‌اند.

دو رئیس‌جمهور توافق کردند (دیگر؟) در امور داخلی یکدیگر دخالت نکنند و برای قدرتمندتر شدن درزمینهٔ امنیت سایبری همکاری کنند. یا به گفته تیلرسون: "قرار شد چارچوبی ایجاد شود که در آن دو کشور بتوانند با تهدیدات سایبری مبارزه کنند؛ هم به‌عنوان ابزاری برای دخالت در امور داخلی کشورها و هم به‌عنوان ابزاری که توسط تروریست‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد."

 

3. پوتین و ترامپ در دشمنی با مطبوعات آزاد اتفاق‌نظر داشتند.

 

4. توافق بر سر آتش‌بسی دیگر در سوریه.

هنوز جزئیاتی منتشرنشده و معلوم نیست چه گروهی این آتش‌بس را اعمال خواهد کرد. تیلرسون قبول کرد که آتش‌بس‌های گذشته بسیار کوتاه‌مدت بودند.

 

5. نقاط اشتراک میان روسیه و آمریکا آن‌قدر زیاد است که قطع ارتباط آن‌ها ممکن نیست.

تیلرسون: " می‌توانم بگویم که اهداف دو کشور عمدتاً یکسان است." ( این جمله در گلوی کارشناسان سیاست خارجی آمریکا گیر کرده است.)

 

اما این نقاط اشتراک شامل اوکراین، برنامه هسته‌ای کره شمالی، و یا استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در کره جنوبی نمی‌شوند. روسیه خواستار توقف این اقدام آمریکا شده بود که ظاهراً در این دیدار دوساعته مطرح نشد.

  • درویش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی