ریپورتر

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان


آیا درام و انواع آن را می شناسید؟ خواهش می کنم نفرمایید که ما را چه به درام و انواع آن. چرا که در جهان امروز، درام یکی از زبان های مهم و موثر برای سخن گفتن با مردم در گروه های سنی و طبقات و اقشار اجتماعی است. مگر جز این است که یک عالم دینی باید با زبان روز و قابل درک با مردم سخن بگوید؟ من توقع ندارم شما درام پرداز باشید و در این حوزه ی زبانی و بیانی متخصص؛ اما از نظر عقلی و منطقی گمان می برم که گرچه میخواهید، ولی نمی توانید بدون آشنایی با زبان های روز و چگونگی تاثیر این زبان ها بر اندیشه و روان و عاطفه ی مردم، راهنمایان و پاسخ دهندگان خوب و همه جانبه نگری به نیازهای آنها باشید.

4 ــ سینما سالهاست از شما پرسش دارد، چه پاسخی داده اید؟ آیا بجز نهی و رد و بیان های کلی و محدویت زا، مواجهه ی دیگری با سینما داشته اید؟ کدام شوق و رغبت را برای دیدار و همسخنی با سینماگران از خود نشان داده اید؟ تا چه زمانی می خواهید صرفا بر کرسی رهنمود بنشینید و در باره ی پدیده های جدید و از جمله سینما که شناخت کامل و درستی از آن ندارید، حرف های کلی و بدون تاثیر بزنید؟ پس کجاست آنهمه حرف و سخن در باره ی پویایی فقه. آیا فقه پویا، فقیه پویا و زمان شناس و مسلط بر زبان و ادبیات و اقتضائات زمان و جهان الگوها ( پارادیم ها ) و گزاره های منتشر در محیط زیست و زندگی انسان و جامعه و... نمی خواهد؟ مگر بدون فقیه پویا، فقه، خود بخود پویا و روزآمد می شود؟ چرا باب فقه هنر و زیر شاخه های اش همچون: فقه سینما، فقه موسیقی و ... را نمی گشایید تا ناچار نباشید نسبت به زمان، نیازها، پرسش ها و اقتضائات اش این قدر بی پاسخ و صرفا تماشاگر باقی بمانید؟ چرا همیشه منتظر پرسش و استفتاء نشسته اید؟ چرا به پیشباز پرسش های امروز و پیش بینی پرسش های آینده نمی روید؟ آیا تاکنون اندیشیده اید که داشتن نگاه جامعه شناختی، روان شناختی، فرهنگی و اجتماعی در کنار تفقه در قرآن و سنت و رجوع به اجماع، یکی از مهمترین شئونات یک مرجع تقلید است؟ آیا وجود عقل به عنوان یکی از منابع چهارگانه ی اجتهاد در فقه شیعه، صرفا تعقل فردی و محدود به مباحث متداول و رایج در حوزه های دینی و غافل از جریان ها و پرسش های زمان است؟

5 ــ این پرسش ها را بدان روی مطرح کردم که شما بزرگواران لباس رسول خداوند حضرت محمد (درود خدا و پاکان و نیکان بر او و خاندان پاک و پاکیزه اش باد) را بر تن کرده اید. و اکنون می پرسم که حضرت رسول معظم(ص) در شناخت از مردمان، نیازهای طبیعی و فطری آنها، زمان، اقتضائات آن، ابزارها، شیوه های مواجهه و سخن گفتن با افکار عمومی و... چگونه عمل می فرمود؟ چه نسبتی میان خود و نخبگان و توده ی مردم برقرار می کرد؟ فقط مردم خدمت حضرت اش مشرف می شدند یا ایشان نیز، تشنه و مشتاق برای هدایت و آگاهی مردم بسوی شان می شتافت؟ مگر آن انسان کامل و عقل کل، به سان طبیب و پدری مهربان و از دل جان دوستدار مردم، زیست و زندگی مبارک خود را در راه بهبود و ارتقای کیفیت حیات جامعه بکار نمی گرفت؟

6 ــ علمای بزرگوار! شما پناه و مرجع دینی مردم هستید. دین در متن روان فردی و جان جامعه زیست می کند و متجلی می شود. به تعبیر دیگر، ساحت دین گستره ی زندگی است و در این گستره، تکالیف عبادی مردم با حقوق دینی شان در کنار هم و با هم معنا می شود و به دین هویت اجتماعی می بخشد. تکلیف مردم پیروی از احکام دین است که با تفقه شما بدست آمده است. اما مردم و جامعه حقوقی هم بر گردن شما بزرگواران دارند. حقوق مردم پاسخ های راهبردی و دین ورزانه ی حضرات علما به نیازهای روز و زمان آنهاست. 

عزیزان گرامی!
باور کنید که زمان و جامعه منتظر من و شما نمی ماند. با سرعت در حال گذر است. نو به نو لباس می پوشد. پوست می اندازد. و صد البته که به معارف وحی و اندیشه های ناب آسمانی تشنه تر می شود. اگر با زمان و زبان آن آشنا نباشید، زمان از شما عبور می کند و شما ناچار خواهید بود به جای کنش فقیهانه، انفعالی ازسر جبر داشته باشید.
 
  • درویش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی