مأموریت مؤسسات جدول ١٧ چیست؟
دوشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۰۷:۳۹ ب.ظ
از ١٩ آذر که رئیسجمهوری لایحه بودجه ٩٧ را به مجلس تحویل داد، موجی از واکنشها نسبت به این لایحه در فضای مجازی و واقعی آغاز شد؛ برخی به افزایش چندبرابری عوارض خروج از کشور اعتراض داشتند و برخی هم از انتقال جدول ١٧ بودجه به زیرمجموعه وزارت ارشاد استقبال کردند. البته برخی نیز حذف جدول ١٧ را غیرمنطقی ارزیابی کردند؛ مانند «نصرالله پژمانفر» نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس. جدول ١٧ جدولی در بودجه سالانه کشور بود که در آن بودجههایی اختصاصی برای برخی پژوهشکدهها، مؤسسهها، دانشگاهها و بنیادهای غیردولتی در نظر گرفته میشد.پژمانفر که نایبرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس است، از جمله اصولگراهای مجلس است که مهر ١٣٩٥ به عضویت شورای مرکزی جبهه پایداری درآمد.
همه مؤسسات جدول ١٧ در بودجه سال آینده زیرمجموعه وزارت ارشاد آمدهاند یا بخشی از آنها؟
خیر؛ الان که خیلی روشن نیست؛ درباره چیزی که الان در لایحه بودجه اتفاق افتاده، هیچکس نیست که دقیقا توضیح دهد دقیقا چه کار کردهاند اما آن چیزی که وجود دارد و دقیقا میتوان از آن به دست آورد، این است که دولت درواقع خواسته مقداری هزینهها و ردیفهایش را کم کند، اولین جایی که به ذهنش رسیده که این کار را میتواند انجام دهد، حوزه فرهنگ است.
اما در جدول ١٧ برخی مؤسسات بودند که نظارتی بر آنها نبود.
مؤسساتی که در جدول ١٧ هستند؛ اگر به مأموریتهایشان نگاه کنیم، مأموریتهای حاکمیت و نظام است.
مؤسساتی که در جدول ١٧ هستند؛ اگر به مأموریتهایشان نگاه کنیم، مأموریتهای حاکمیت و نظام است.
اما برخی هم هستند که مثل جشنواره عمار... .
بله؛ جشنواره عمار در واقع تولید فیلمهایی است که باید در نگاه مردمی باشد. جشنواره فجر مسیر خودش را گم کرده و جشنوارههایی مثل جشنواره عمار که رویکرد مردمی دارد و امروز میتواند در واقع تعادلی در فضای سینما ایجاد کند، نقش بیبدیلی را اجرا میکند.
برخی مؤسسات هم هستند که بروندادی از آنها در سطح جامعه دیده نمیشود.
من در مورد تکتک مؤسسات حرف و توضیح دارم؛ مبانی اینکه چرا در هر دولتی اینها قرار گرفتند. حالا ممکن است برخی دولتها براساس گرایشهایی که خودشان داشتند، چندتایی را کم و زیاد کردند ولی درعینحال همه اینها مأموریتی را انجام میدهند.
بله؛ جشنواره عمار در واقع تولید فیلمهایی است که باید در نگاه مردمی باشد. جشنواره فجر مسیر خودش را گم کرده و جشنوارههایی مثل جشنواره عمار که رویکرد مردمی دارد و امروز میتواند در واقع تعادلی در فضای سینما ایجاد کند، نقش بیبدیلی را اجرا میکند.
برخی مؤسسات هم هستند که بروندادی از آنها در سطح جامعه دیده نمیشود.
من در مورد تکتک مؤسسات حرف و توضیح دارم؛ مبانی اینکه چرا در هر دولتی اینها قرار گرفتند. حالا ممکن است برخی دولتها براساس گرایشهایی که خودشان داشتند، چندتایی را کم و زیاد کردند ولی درعینحال همه اینها مأموریتی را انجام میدهند.
منظورم برونداد این مؤسسات است.
بعضی از اینها مراکز پژوهشی هستند و بروندادشان، معذرت میخواهم مثل سیبزمینی و پیاز نیست که محصولاتش را در بازار ببینیم. اتفاقا یکی از بخشهایی که امروز ضعف داریم، این است که ما نمیتوانیم بسیاری از مسائلی که امروز داریم مثل مشکلات اخلاقی و فرهنگی را با یک پشتوانه قابل قبول پژوهشی دفاع کنیم. مثلا در مورد بنیاد سعدی بعضیها میچسبانند به آقای حدادعادل و میگویند پولی که آقای حداد میگیرد.
بعضی از اینها مراکز پژوهشی هستند و بروندادشان، معذرت میخواهم مثل سیبزمینی و پیاز نیست که محصولاتش را در بازار ببینیم. اتفاقا یکی از بخشهایی که امروز ضعف داریم، این است که ما نمیتوانیم بسیاری از مسائلی که امروز داریم مثل مشکلات اخلاقی و فرهنگی را با یک پشتوانه قابل قبول پژوهشی دفاع کنیم. مثلا در مورد بنیاد سعدی بعضیها میچسبانند به آقای حدادعادل و میگویند پولی که آقای حداد میگیرد.
خب بالاخره آقای حدادعادل رئیس بنیاد سعدی است.
بله رئیسش است اما نمیآییم ببینیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان فرهنگ و ارتباطات در ارتباط با آموزش زبان فارسی در کل دنیا گفتند که ما از این به بعد کاری انجام نمیدهیم و این بنیاد سعدی است که باید وظیفه حاکمیت درباره آموزش زبان فارسی را در دنیا داشته باشد.
خب همین که فلان مؤسسه برای فلان شخصیت است؛ باعث میشود که بگویند چون فلان شخصیت در رأس این مؤسسه است، این بودجه به آنها اختصاص پیدا میکند. آقای روحانی و برخی نمایندگان از اعمال فشار برای گرفتن بودجه صحبت کردند.
اشکال ما همین است دیگر. من این حرف و موضوع را انحرافی میدانم. چون سروته همه اینها را که جمع میکنیم، اندازه یک اقدام کوچک در یک وزارتخانه هم نیست.
سال گذشته بودجه این جدول ٢٣٠ میلیارد تومان بود.
بله؛ ببینید از ٢٣٠ میلیارد چقدر تخصیص یافته و چقدر نقد شده است. همین جشنواره عمار را که گفتید تا حالا یک ریال هم به آن ندادهاند. فقط آش نخورده و دهان سوخته است. میخواهم بگویم مطمئن باشید این ٢٣٠ میلیارد اگر خیلی تخصیص پیدا کند، به ٥٠ درصد هم نمیرسد. پس این مورد اول که اصلش صد میلیارد است. نکته بعد اینکه برخی مؤسسات هستند که دولت آن را آورده است؛ مثل دانشگاه مفید که ما هم قبول نداشتیم باشد ولی دولت اصرار دارد که باشد. بخشی را میدهند به مرقد امام که ما هم قبول نداشتیم بدهیم به مؤسسه امام.
حالا در مجموع، اینکه این جدول بیاید زیرمجموعه وزارت ارشاد و نظارتپذیر شود، شما در کمیسیون فرهنگی با آن موافق هستید؟
بله بیایند زیرمجموعه وزارت ارشاد ولی به شرط اینکه این قضیه باعث نشود که در آنها سیاستگذاری بکنند؛ یعنی مثلا بگویند اگر کاری را که من خواستم انجام دهید، پولتان را میدهم؛ اگر من نخواستم پول را نمیدهم.
به نظرتان اگر فرهنگ یک متولی داشته باشد، بهتر نیست همه زیرمجموعه یک متولی باشند؟ چون برخی نمایندگان میگویند اینها موازی هستند.
به شرط اینکه متولی، متولی فرهنگ باشند. متولیان فرهنگ ما یک روز میآیند و وقتی دولت عوض میشود، میروند و اتفاق دیگری میافتد. حجم بالای اتفاقاتی که در حوزه فرهنگ میافتد، به دلیل همین تبادل آدمهایی است که در این حوزه جابهجا میشوند.
- ۹۶/۰۹/۲۷