ریپورتر

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

۹۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۱
ارديبهشت

 یکی از سوالات متداول در ایام ماه مبارک رمضان، احکام سفر و ترک وطن در این ماه است. در ادامه بر اساس استفتائات رهبر معظم انقلاب این احکام را بخوانید. 

ملاک تمام بودن نماز در سفر شغلی چیست؟ آیا تعدّد سفر لازم است؟

برای تمام بودن نماز و صحت روزهلازم است عرفاً سفر، شغل یا مقدمه شغل او محسوب شود؛ خواه با چند سفر باشد یا با یک سفر طولانی، مانند کسی که یک مسیر دریایی طولانی را برای شغل خود طی می‌کند.

معیار شغلی بودن سفر چیست؟
برای آنکه عرفاً سفر را سفر شغلی بدانند سه چیز معتبر است:

۳۱
ارديبهشت

امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در دیدار با فرماندهان، معاونین و کارکنان ستاد این نیرو گفت: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، این روزها پروژه بزرگ‌نمایی خروج ترامپ از برجام را کلید زدند تا یاس و نا امیدی را در جامعه رواج دهند.حیدری با بیان اینکه ما باید با هوشیاری در جریان توطئه‌های دشمن قرار بگیریم، افزود: ملت با بصیرت ما باید بدانند که حضور ترامپ در برجام هیچ منفعتی برای ما نداشت و اینکه از برجام خارج شده است نیز هیچ گونه ضرری به ما نخواهد رسید.فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: هدف دشمن نا امید سازی مردم از نظام است و عده‌ای ماموریت دارند با سیاه نمایی فعالیت های روبه رشد کشور را به صورت منفی بیان کنند. دشمن در صدد است با ایجاد جنگ روانی ملت ما را از آرمان های انقلاب اسلامی دور کند، همه آحاد جامعه باید در مقابل این دسیسه هوشیار باشند به ویژه ما نظامی‌ها هیچ وقت نباید از توطئه‌های دشمن غافل شویم.وی ایجاد رعب و وحشت را از دیگر گزینه‌های دشمن خواند و اشاره کرد: یکی از مهمترین مولفه رعب و وحشت شایعه جنگ نظامی است که دشمن سعی دارد از این طریق ترس را در دل مردم جاری کند غافل از اینکه بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) فرمودند «جنگ موهبت الهی است» پس جنگ برای ما ترس و نا امیدی نیست، اگر جنگی صورت گیرد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تمام توانمندی هایی که دارند و به لطف خدا طومار دشمن را در هم خواهند پیچید.

۳۰
ارديبهشت

اما شاخص‌های اقتصادی نیز نشان می‌دهند آنچه به‌عنوان منافع دولت ایران از برجام روی کاغذ یاد می‌شود، عمدتا شامل تسهیل فروش نفت، تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید داخلی، خرید قطعات خودرو و واردات مواد مصرفی محدود شده است.بر این اساس، در پسابرجام به دلیل آنچه از طرف اروپایی‌ها به‌عنوان «مشکل مبادلات بانکی» یاد می‌شود، طرف‌های اروپایی و غیراروپایی به‌واسطه ترس از بازگشت تحریم‌ها و عهدشکنی آمریکایی‌ها، رغبتی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، فروش تکنولوژی به ایران، افزایش سطح مراودات اقتصادی و خرید محصولات غیرنفتی ایران نشان نداده‌اند.گزارش پیش‌رو، تحولات سه حوزه تولید، تجارت خارجی و قیمت‌ها را در پسابرجام بررسی کرده است. بر اساس این گزارش، آنچه در پسابرجام عاید اقتصاد ایران شده، چیزی جز تامین مواد واسطه‌ای و مصرفی از مسیر اتحادیه اروپا نبوده است، به‌طوری‌که بررسی‌های آماری نیز نشان می‌دهند در پسابرجام میزان واردات ایران از آلمان بیش از 1.5 برابر، از انگلیس بیش از سه برابر و از فرانسه نزدیک به 5/2 برابر افزایش‌یافته و این در حالی است که در پسابرجام 28 عضو اتحادیه اروپا فقط سه درصد از کل محصولات غیرنفتی ایران را خریداری کرده‌اند. کاهش صادرات اقلام غیرنفتی چون محصولات کشاورزی، محصولات پتروشیمی و میعانات گازی از دیگر تحولات بخش تجارت خارجی است. افزایش تعداد اقلام وارداتی که بخش قابل‌توجه (افزایش 500 قلم کالا) آن جزء اقلام مصرفی است، در پسابرجام کاملا خودنمایی می‌کند.

۳۰
ارديبهشت
یافتن اثر سیانور بر دندان هیتلر

پزشکان فرانسوی با بررسی بقایای دندان و جمجمه آدولف هیتلر به این نتیجه رسیده‌اند که او در سال ۱۹۴۵ میلادی بر اثر خوردن سم سیانور و شلیک به سر کشته شده است.درباره علت مرگ هیتلر شک و تردیدهای بسیاری وجود دارد. اما پزشکان فرانسوی متخصص بررسی جسد که برای اولین بار توانسته‌اند به بقایای جسد دیکتاتور آلمانی دست پیدا کنند، می‌گویند تقریبا مطمئن هستند که او سیانور خورده است.آنها می‌گویند از سال ۱۹۴۶ که سربازان روس بقایای سوخته جسد هیتلر و معشوقه‌اش را جمع کردند و به روسیه بردند، هیچ متخصصی به آن دسترسی نداشته است.باور غالب مورخان این بوده است که هم‌زمان با نزدیک شدن نیروهای روسیه به برلین، دیکتاتور آلمانی خود را کشته و وفادارانش جسد او را سوزانده‌اند.

اما در طول این سال‌ها شایعه‌ها و نظریات متفاوت دیگری هم مطرح شده است؛ از جمله فرار او با یک زیردریایی به نقطه‌ای دورافتاده در آرژانتین و زندگی مخفیانه در آمریکای جنوبی.

۳۰
ارديبهشت

تصاویری دیدنی از شلیک موشک شلمچه از سامانه پدافند هوایی مرصاد منتشر شد. این سامانه در واقع، همان سامانه پدافند هوایی هاگ آمریکایی است که قبل از انقلاب از کشور آمریکا خریداری شده بود.پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دلیل تحریم‌های تسلیحاتی ایران و با توجه به تغییر تهدیدات هوایی علیه کشورمان، متخصصان صنایع دفاعی کشورمان با کمک قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، ضمن بومی سازی سامانه هاگ در داخل کشور، با انجام تغییرات و بروزرسانی آن، سامانه پدافندی جدیدی به نام "مرصاد" را طراحی و تولید کردند که ویژگی‌های متمایزی از مشابه آمریکایی خود دارد.در سامانه پدافند هوایی مرصاد موشک‌های قدیمی هاگ با موشک‌های جدید و ایرانی "شلمچه" و رادار آن با رادار آرایه فازی بومی "حافظ"  جایگزین شده است. این تغییرات موجب ارتقا توان کشف، رهگیری و دقت در انهدام اهداف سامانه پدافند هوایی مرصاد شده است.

۳۰
ارديبهشت
هالیوود به جای ترامپ افطاری داد

سال گذشته پس از آنکه دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا سنّت ۲۰ ساله مراسم افطاری در کاخ سفید را لغو کرد، هالیوود عهده‌دار برگزاری این مراسم شد و امسال دومین سال خود را تجربه کرد. به نقل از هالیوود ریپورتر، انجمن صنفی نویسندگان آمریکا و سازمان حمایت از مسلمانان روی صفحه سینما و تلویزیون، از مسلمانان و غیر مسلمانان دعوت کردند تا در مهمانی افطاری هالیوود شرکت کنند. دومین مهمانی سالانه افطار هالیوود پنجشنبه شب در هتل لندن برگزار شد.هدف از برگزاری این مراسم این بود تا نویسندگان و تهیه‌کنندگان در کنار اعضای جامعه مسلمانان حضور یابند و پس از صرف افطاری با آنها بتوانند چهره دقیق‌تر و درست‌تری از اسلام در فیلم و تلویزیون خلق کنند.به عنوان نمونه می‌توان هاوارد گوردون را نام برد که تهیه‌کننده چندین سریال تلویزیونی از جمله «24» و «ستمگر» بارها تصویر شخصیت‌های مسلمان و کشورهای مسلمان را در فیلم‌هایش ارایه کرده و سال‌هاست با سازمان بازیگران سینما و تلویزیون همکاری دارد.سال گذشته پس از آنکه دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا سنّت ۲۰ ساله مراسم افطاری در کاخ سفید را لغو کرد، این مراسم در جواب به این اقدام ترامپ و در جهت ادامه شناساندن اسلام درست به غیر مسلمانان برگزار می‌شود.

۲۹
ارديبهشت
وظیفه امروز انقلابیون

انقلاب اسلامی از ابتدای ظهور خود در سپهر سیاست جهان دستور کار خاص خود را داشت. این دستور کار نه تابع شرق بود نه تابع غرب. در پیشانی نهضت رهایی بخش امام خمینی (ره) و مبارزه با استبداد و استکبار جهانی، کلمه نه شرقی، نه غربی می درخشد و این درخشش هر سال مختصات خود را دارد. انقلاب در چهل سالگی خود با مباحث و مسائلی جدید روبه‌روست که هرچند در این چهار دهه برخی از آنها تکراری است اما در نوع خود بدیع می نماید.امروز پیش از هر زمان باید روی کلمه انقلاب، انقلابیگری و بازتولید افکار انقلابی تاکید کنیم. سرّ اینکه طی یک سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی، انقلابی بودن، انقلابی فکر کردن و انقلابی ماندن را کلید واژه بیانات خود قرار داده اند، همین است.

۲۹
ارديبهشت

 روزنامه آلمانی «زوددویچه» ضمن عذرخواهی برای انتشار کاریکاتوری درباره «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل،«دیتر هانیچ» کاریکاتوریست مزبور را هم اخراج کرد.بنابر گزارش خبرگزاری آلمان،این کاریکاتور که در نسخه روز سه‌شنبه منتشر شد باعث شد که اتهام یهودستیزی متوجه روزنامه و طراح شود. زوددویچه در واکنش به این اتهام اعلام کرد که این کاریکاتور یک اشتباه بوده است.

۲۹
ارديبهشت
کتاب «الف لام خمینی» اثر هدایت‌الله بهبودی که انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی آن را منتشر کرده اثری روان و خواندنی از کودکی تا چند ماه پس از انقلاب اسلامی است.در این گزارش بخش‌هایی از این کتاب مربوط به روزگار جوانی امام خمینی(ره) را مرور کرده‌ایم:

*امام خمینی در روزگار جوانی به کدام کتابفروشی می‌رفت؟

روح‌الله که گاه به تهران می‌آمد، به خانه اجاره‌ای برادرش در باب همایون می‌رفت و خبرهای روز را از او می‌شنید همسفر او، سیدصادق لواسانی بود دوستی روح‌الله و سیدصادق باید از سلطان‌آباد شروع شده باشد. هر دو در آنجا علوم دینی تحصیل می‌کردند با هم به قم آمده، در مدرسه دارالشفا هم حجره شده بودند. این دو سفرهای فراوانی با هم رفتند. یک بار در 1341 قمری، 1302-1301 شمسی به تهران آمدند. از جزئیات این سفر همین اندازه دانسته است که با هم به عکاسی ماشاءالله‌خان در شمس‌العماره رفته، عکسی به یادگار گرفتند. دیدن کتاب‌‌های کتابفروشی گنج دانش در خیابان ناصریه برای طلبه علاقه‌مندی چون آقا روح‌الله نباید خالی از لطف بوده باشد. از المنجد و تفسیر قرآن شیخ محمدعبده و شرح ابن ابی‌الحدیدبر نهج‌البلاغه گرفته تا مقامات بدیع‌الزمان همدانی در اینجا به فروش می‌رسید.

۲۹
ارديبهشت

خبرگزاری فارس: اسرائیل چگونه تشکیل شد؟/تبعیض‌های درون سرزمین رژیم اشغالی

در پی ساختن دولت مستقل یهود در قلب فلسطین، حق حیات را از ساکنین سلب کردند و با کشتن برنادوت میانجی سازمان ملل، و قتل‌عام ساکنین بی گناه روستاها، کشور اسرائیل را بنا نهادند.به آنها تلقین شده بود که مسیح، فرزند داود شاه (پیغمبر) برای نجات آنان خواهد آمد و سرزمین موعود، ارض قدس، یعنی فلسطین را به آنان هدیه خواهد داد.

برای قرن‌ها به نسل‌های بی‌شماری توسط همین مردان مذهبی در کنیسه‌ها، اوراد و ادعیه‌های مربوطه، تلقین می‌شد.26 سرانجام با جنبش صهیونیستی آنان را به سوی ارض موعود هدایت کردند، انقلابی بر پایه غیرفلسطینی کردن فلسطین و یهودی کردن آن. «385» روستا و شهر در فلسطین ویران شد تا کشور اسرائیل به وجود آمدآمد.به این ترتیب، کشور اسرائیل موجودیت یافت. ژرژ لنچ افسکی در کتاب، «تاریخ خاورمیانه» به نکته جالبی اشاره کرده و نوشته است: «زمانی بود که هرتزل می‌کوشید دولتهای عربی را راضی کند تا با تأسیس کمپانی‌های یهودی در فلسطین موافقت کنند. بعدآ با میانجی‌گری ویلهلم دوم، امپراتور آلمان سعی کرد رضایت دولت عثمانی را برای این کار جلب کند. وقتی به این خواسته نرسید، آرزوی تأسیس کانون ملی یهود توسط معاون او وایزمن پیش آمد. اعلامیه بالفور آنان را به این خواسته رساند.»