ریپورتر

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

۵۴ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۱
تیر
تحریم‌های آمریکا علیه ایران آزمونی برای اردوغان

فشارهای آمریکا بر ترکیه در حال افزایش است. آمریکا بحران اقتصادی ترکیه را به فرصتی برای خود تبدیل کرده و رسماً ترکیه را تهدید کرده که اگر تحریم‌ها علیه ایران را رعایت نکنید، خودتان مسئول عواقبی خواهید بود که بر سرتان خواهد آمد. آمریکا سیاست براندازی نظام ایران با بحران اقتصادی را با سرعت دنبال می‌کند و تحریم اقتصادی دو مرحله‌ای را آماده کرده است.مرحله اول از 6 آگوست (15 مرداد) آغاز خواهد شد، اما مرحله اصلی تحریم‌ها از 4 نوامبر (13 آبان) به مرحله اجرا درخواهد آمد و خرید نفت و گاز از ایران ممنوع خواهد شد.درآمد اصلی ایران از طریق فروش نفت و گاز است. آمریکا تلاش می‌کند طناب تحریم‌ها را دور گردن ایران بیندازد و در حال برنامه‌ریزی شورش داخلی در ایران از طریق بحران اقتصادی است.     

 سیاست اصلی آمریکا

۳۱
تیر
۴ نشانه ضعیف شدن قلب‌

دبیر علمی بیستمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق ایران با اشاره به نقش عارضه پرفشاری خون در ابتلا به نارسایی قلبی گفت: از هر ۱۰۰ نفر ایرانی دو نفر به نارسایی قلبی مبتلا می‌شوند.دکتر مسعود اسلامی - فوق‌ تخصص الکتروفیزیولوژی، درباره بیماری نارسایی قلب توضیح داد: این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که قلب نتواند نیازهای بافت بدن را تأمین کند یا اینکه تأمین نیاز بافت‌ها با فشار قلبی بیشتری انجام شود.وی افزود: فرم معمول نارسایی قلب زمانی است که عضله قلب ضعیف شده و قلب بزرگتر می‌شود و قدرت انقباضی‌اش که حدود 55 یا 60 درصد است به زیر 50 برسد. در آن زمان می‌گوییم عضله قلب ضعیف شده است.اسلامی با بیان اینکه ضعیف شدن قلب درجات مختلفی دارد، توضیح داد: ممکن است قدرت انقباضی قلب به 35 تا 50 درصد برسد که در این موقع با عارضه نارسایی قلبی مواجه می‌شویم.اسلامی در خصوص علائم این بیماری توضیح داد: احساس تنگی نفس، خستگی در حین فعالیت‌های روزانه، ورم شکم که ناشی از تجمع آب در آن است و ورم پاها از جمله علائم این بیماری به شمار می‌روند.عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در مواردی که فرد با نارسایی شدید قلب مواجه باشد در زمان استراحت نیز دچار تنگی نفس می‌شود.دبیر علمی بیستمین کنگره تازه های قلب و عروق ایران با بیان اینکه پرفشاری خون ارتباط مستقیمی با بروز نارسایی قلب دارد، توضیح داد:

۳۰
تیر
آیا در این اوضاع رهبری اقدام نمی‌کنند؟

چرا در این اوضاع رهبری اقدام نمی کنند؟ پرسشی است که این روزها پرتکرار شده است.علت اصلی تکرار این پرسش هم روشن است؛ نابسامانی و مشکلات حوزه اقتصاد کشور، برخی فساد های اقتصادی و احساس کم تحرکی و عدم اقدام جدی از سوی دولت.این یادداشت فهم نویسنده است از پاسخ این پرسش.

نخست اینکه باید به تفکیک مقوله رهبری از مدیریت توجه داشته باشیم و بدانیم شان و جایگاه رهبری و مسئولیت اصلی ایشان، امور اجرایی کشور اعم از دولت و قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی نیست بلکه راهبری انقلاب در مسیر اهداف و آرمان ها و صیانت از انقلاب در برابر انحرافات بزرگ، اصلی ترین وظیفه رهبر انقلاب است.

۳۰
تیر

جهت‌گیری با رویکرد نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی، نه به عنوان یک گفتمان ایجابی بلکه به عنوان یک گفتمان سلبی پیش‌رفته است؛ به گونه‌ای که تاکید بر جهت‌گیری ایجابی یعنی استقرار جمهوری اسلامی در دهه‌های گذشته آرام آرام تحت تاثیر گزاره سلبی نه شرقی نه غربی قرار گرفت و به جای استحکام سیاست در ایران و جهت‌گیری‌های ناشی از گفتمان مثبت، متوجه گفتمان منفی یا کلام‌محور بر جامعۀ ملی ما شد.یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: «تقریبا سه دهه است که فضای دوقطبی جهان بعد از جنگ سرد فروریخته است و زمان آن رسیده که ایران نیز از این ماجرا بهره ببرد. از طرف دیگر توازن قدرت میان شرق و غرب یک معنای خاص تعریف شده در ادبیات سیاسی جهان دارا است. اینکه جمهوری اسلامی با توجه به مقوعیت ژئوپولتیک خود نقش یک پل ارتباطی میان شمال و جنوب و شرق و غرب هدف‌های قدرت‌های بزرگ باقی مانده، ایفا می‌کند، باید از این موقعیت بسیار ایده‌آل، نهایت استفاده و بهره براداری انجام شود و با همکاری با هر دو قطب بر مبنای منافع ملی خود، زمینه‌های بالابردن توان خود برای گرفتن امتیازات بیشتر از دو قطب فراهم سازد.»

۲۸
تیر

خبرگزاری فارس: «من تاکنون ۵۰ تانک عراقی را منهدم کرده‌ام»؛ این جمله مسیر زندگی‌ام را تغییر داد

این شهید بزرگوار در آن روز گفت: «من تاکنون ۵۰ تانک عراقی را منهدم کرده‌ام». و این جمله آن چنان تأثیری در من داشت که دیگری جای هیچ تردیدی را برای اعزام به منطقه باقی نمی گذاشت.الگوسازی و ایجاد نماد در هر جامعه‌ای می‌تواند به فرهنگ‌سازی و در نهایت دست‌یابی به اهداف ازپیش‌تعیین‌شده بیانجامد، کمتر جامعه دارای تاریخ و فرهنگ را می‌توان در جهان یافت که به این مهم به‌عنوان یکی از اولویت‌های فرهنگی خود بی‌توجه باشد.فرهنگ ایثار و شهادت نیز از جمله مواردی بوده است که همواره در سال‌های پس از انقلاب اسلامی‌ مورد تأکید قرار گرفته و نقطه اوج آن در دفاع مقدس به تصویر کشیده شد.فرزندان این ملت در دوران دفاع از کشور، ایثار و شهادت‌طلبی را به معنای واقعی صرف و تصویری جدید از این فرهنگ را متأثر از درس‌های عاشورا به جهانیان معرفی کردند و به‌راستی شهدا نمادهای این فرهنگ بودند، نمادهایی طلایی که ستاره‌های‌شان بر روی شانه‌های‌شان دوخته شده بود، پیش از آن که کسی از آنها تقدیر کند.محمد صیدی از جمله ارتش‌مردانی است که به‌واسطه یکی از همین نمادهای ایثار و شهادت لباس خدمت به کشور را بر تن کرد و همچون دیگر هم‌قطارانش پای در کارزار دفاع از اسلام و قرآن نهاد.

۲۸
تیر

وقایع و تصمیمات تاریخی فارغ از تلخی یا شیرینی آن‌ها، همواره باید از این حیث مثبت تلقی شوند که مطالعه پیاپی آنها در بستر تاریخ، می‌تواند دورنمایی واقع‌بینانه از واقعیات فضای حاکم بر سیاست بدهد. چه در عرصه داخلی و چه در گستره فضای بین‌الملل. قطعنامه‌ای تاریخی که منجر به پایان جنگ ایران و عراق شد، همواره محل بحث‌های بسیاری بوده و اکنون که در سالگرد تصویب آن هستیم بهانه خوبی است که به جوانب آن نگاهی بیاندازیم.

۲۷
تیر
تولید ۸۰۰ تانک جدید برای تحویل به ارتش و سپاه + جزییات

معاون وزیر دفاع از تولید ۸۰۰ تانک جدید به منظور تحویل به ارتش و سپاه خبر داده است. "کرار" با توجه به زیرساخت‌هایی که برای تولیدش در ودجا وجود دارد، احتمالا جزو گزینه‌های اصلی است.رضا مظفری‌نیا معاون صنعتی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دو روز پیش و همزمان با سفر امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع به استان لرستان، برای اولین بار از دستور کار جدید وزارت دفاع در حوزه زرهی پرده برداشت.آن طور که معاون وزیر دفاع خبر داده، "ارتقا و تولید 700 تا 800 تانک" در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد که بخش عمده‌ای از آن در صنایع زرهی دورود انجام خواهد شد.به گفته‌ی رضا مظفری‌نیا، طبق این برنامه " سالانه 50 الی 60 تانک ساخته می‌شود و اعتبار خوبی برای آن گذاشته می‌شود چراکه نیاز شدید ارتش و سپاه است".اظهارات مهم معاون وزیر دفاع در حوزه تولید تانک‌های جدید، دارای دو بخش است، 1- ارتقاء تانک‌های فعلی 2-تولید تانک‌های جدید؛ در ذیل، به اجمال معنای این دو بخش را بررسی خواهیم کرد.

۲۶
تیر
 دریادارسیاری: ارتش ایران هر روز آماده تر از روز قبل است/ رزمایش ها بنا به تشخیص انجام می شود

رئیس ستاد ارتش گفت: برابر تدابیر و اوامر فرماندهی معظم کل قوا امروز نه تنها آمادگی را حفظ می‌کنیم بلکه ارتش ایران هر روز آماده‌تر از روز قبل است.به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امیر دریادار حبیب اله سیاری در حاشیه بازدید از شانزدهمین دوره رزم مقدماتی دانشجویان دانشگاه های افسری ارتش در پادگان جوادالائمه نیروی زمینی در لشکرک، گفت: برابر تدابیر و اوامر فرماندهی معظم کل قوا امروز نه تنها آمادگی را حفظ می کنیم بلکه ارتش جمهوری اسلامی ایران هر روز آماده تر از روز قبل است.

وی افزود:‌ به طور مستمر از اغاز تا پایان سال رزمایش داریم و رزمایش های زیادی در نیروهای زمینی، ‌ هوایی، ‌پدافند و دریایی در حال اجراست و متناسب با وضع آمادگی یگان ها رزمایش ها به طور مستمر ادامه دارد، چون آمادگی ما را بیشتر بالا می برد.

۲۶
تیر
 واگذاری بنگاه های اقتصادی نیروهای مسلح کلید خورد

رییس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: هفته گذشته جلسه ای با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره واگذاری بنگاه های اقتصادی داشتیم که اقدام های اجرایی آن بزودی در چند ماه آینده آغاز می شود.«میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» عصر سه شنبه در نشست خبری با موضوع «خصوصی سازی و آینده آن در ایران» در پاسخ به ایرنا گفت: بخشی از سهام بنگاه های اقتصادی نیروهای مسلح متعلق به صندوق بازنشستگان است که سهم دولت یا وزارت دفاع نیست که آن را بفروشد.پوری حسینی ادامه داد: اقدام های سازمان خصوصی سازی درباره این صندوق ها شامل این موارد می شود که صندوق ها بنگاهداری نکنند، به مرحله انتخاب مدیران عامل وارد نشوند و در حد سهامداری باقی بمانند.وی اضافه کرد: این خواسته هنوز به طور کامل محقق نشده است؛ البته سازمان خصوصی سازی نظارت می کند که این صندوق ها به حالت سهامداری برگردند.

۲۶
تیر

همه ما شنیده ایم که پروردگار با افرادی که فریب شیطان را بخورند و به اعمال ناشایست بپردازند برخورد جدی می‌کند و جزایی همانند آتش جهنم را برای آن‌ها در نظر گرفته است، اما شاید برای بسیاری از افراد این سوال پیش آمده باشد که خداوند چرا جهنم را خلق کرد و آیا اصلا قبل از آنکه شیطان اقدام به فریب بندگان کند چنین جایی وجود داشته است یا خیر؟!

آیا جهنم قبل از عصیان ابلیس خلق شده بود، یا پس از آن خلق شده است؟