ریپورتر

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

۷۱ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۰
آبان

بومیان آمریکا در تظاهرات خود نسبت به سیاست‌های دولتمردان این کشور در تضییع حقوقشان پلاکاردی از بیانات امام خامنه‌ای در رابطه با ظلم دولت آمریکا در حق بومیان را حمل کردند.

 
به گزارش تسنیم، در روزهای گذشته و به‌دعوت گروه "مریلند در کنار «استندینگ راک»" از مردم ایالت مریلند، بیش از صدها نفر از بومیان  و مسلمانان آمریکایی در اعتراض به ساخت خط لوله انتقال نفت از طریق رودخانه «میسوری» که باعث آلودگی این رودخانه خواهد شد، کنار اقیانوس اطلس در شهر آناپولیس پایتخت ایالات مریلند تجمع کردند و دست به تظاهرات زدند.



در این تظاهرات افراد پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته بود: "ما نفت را نمی‌توانیم بخوریم, زمین را حفاظت کنید, آب باارزش است, ساخت خط لوله نفتی ممنوع, آب زندگی است". مسلمانان نیز با بنری که روی آن نوشته بود: "مسلمانان در کنار بومیان ایستاده‌‌اند"، به حمایت از این تظاهرات پرداختند.









اما یکی از نکات قابل توجه در این تظاهرات حمل پلاکاردهای بیانات امام خامنه‌ای در مورد ظلم دولتمردان آمریکا به بومیان این کشور توسط معترضین بود.

مضمون این نوشته این است: «هنگامی که شما به تاراج سرزمین‌های بومی ادامه داده و بومیان را سرکوب می‌کنید چگونه به خود جرأت می‌دهید که از آزادی و برابری صحبت کنید. آیت‌الله خامنه‌ای».



۳۰
آبان

امیر پوردستان به جانشینی فرمانده کل ارتش و امیر حیدری به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شدند.









 حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در احکام جداگانه‌ای امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان را به سمت جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و امیر سرتیپ کیومرث حیدری را به سمت فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

متن احکام فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان
به پیشنهاد فرمانده کل ارتش و نظر به تعهّد، تجربه و شایستگی، شما را به سمت "جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران" منصوب می‌کنم. ارتقای آمادگی‌های اطلاعاتی و عملیاتی آجا و رفع معضلات معیشت کارکنان در چارچوب تدابیر فرمانده کل، مورد انتظار است. از تلاش‌های امیر سرتیپ موسوی در مدت تصدی این مسئولیت تشکر و قدردانی می‌کنم.
توفیقات همگان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

سیّد علی خامنه‌ای
29 آبان 1395

بسم الله الرّحمن الرّحیم

امیر سرتیپ کیومرث حیدری
به پیشنهاد فرمانده کل ارتش و نظر به تعهّد و سوابق و تجارب ارزنده، شما را به سمت "فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران" منصوب می‌کنم. تلاش شایسته برای ارتقای تحرّک و کارآمدی یگان‌ها برابر با نیازهای عملیاتی روز، مورد انتظار است. از تلاش‌های مؤثر امیر سرتیپ پوردستان در دوره‌ی تصدی این مسئولیت تشکر و قدردانی می‌کنم. توفیقات همگان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

سیّد علی خامنه‌ای
29 آبان 1395

۲۷
آبان

پس از گذشت 13 سال از بازنشستگی کنکورد، استارتاپ Boom Technology خبر از رونمایی نسل جدید این هواپیمای مسافربری محبوب در سال 2017 داد.

 
به گزارش میزان، استارتاپ Boom Technology که در زمینه‌ی هوا و فضا فعالیت می‌کند، از نمونه‌ی اولیه‌ یک جت مسافری مافوق صوت رونمایی کرده است. طبق گفته‌ این شرکت، این نمونه‌ی اولیه قرار است نسل بعدی کنکورد باشد و تا پایان سال ۲۰۱۷، این نمونه‌ی اولیه که XB-1 Supersonic Demonstrator نام دارد، در حضور فعالان صنعت هوا و فضا، در فرودگاه Centennial شهر دنور (Denver) رونمایی شود.
 
جت XB-1 در اندازه‌ی یک سوم آن چه شرکت Boom در ذهن دارد ساخته شده. این شرکت امیدوار است تا مدل واقعی را تا سال ۲۰۲۰ آماده‌ی پرواز کند. در حال حاضر نمونه‌ی اولیه‌ این هواپیما، فقط جا برای یک خلبان دارد. مدل مسافری این جت قرار است ۴۴ مسافر را در خودش جای دهد. استارتاپ Boom ادعا کرده است که می‌تواند با جت جدیدی که ساخته، پرواز ۷ ساعته‌ی نیویورک به لندن را به ۳٫۵ ساعت کاهش دهد. طبق گفته‌ی این شرکت، مسیر ۱۵ ساعته‌ی لس‌آنجلس تا سیدنی با هواپیمای XB-1 فقط ۶ ساعت طول خواهد کشید.
 
 
البته بد نیست به قیمت بلیط‌های این جت مسافری هم اشاره‌ای بکنیم. شرکت Boom گفته که بلیط‌ها بسیار به صرفه خواهند بود و هر صندلی روی جت XB-1 "فقط” پنج هزار دلار قیمت خواهد داشت.
 
جت مسافری کنکورد، پس از ۲۷ سال فعالیت در سال ۲۰۰۳ به کنار گذاشته شد و از آن زمان،‌ هیچ جت مسافری دیگری به صورت عملی نتوانست جایگزین آن در خطوط هوایی شود.
 
طبق ادعای شرکت Boom، جت جدید آن‌ها با سرعت ۲٫۲ ماخ یا ۲۳۳۵ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند که ۱۰ درصد از کنکورد و بیش از ۱۰۰ درصد از هواپیماهای معمولی بیشتر است.
 
۲۷
آبان



متنِ پیشِ روی شما زائران «خوش‌اقبال» و اربعینی خون خدا، بر آن است تا در تاریخی‌ترین پیاده‌روی طول تاریخ و عرض جغرافیا، به کارتان بیاید و مقبول طبع بلندتان واقع شود.\

در نجف اشرف
شما زائران نظرکرده، چه با هواپیما، مشرف شده باشید، به نجف اشرف؛ و چه از مسیرهای زمینی، حکماً اصلی‌ترین مقصدتان، حرم ملکوتی ابن عم نبی، ابالحسنین، شهسوار لافتی، عروه‌الوثقی، سیدالاوصیا، عمادالاصفیا، ازهدالزاهدین، امامالمتقین، اول العابدین، یعسوب الدین، زین الموحدین، مولی الکونین، قائد قرب المحجلین، حبل‌الله المتین، لنگر آسمان و زمین، امیرالمؤمنین، الشهاب الثاقب، اسدالله الغالب، غالب کل غالب، مظهرالعجائب، مهر برج انما، آقاجانمان علی ابن ابیطالب علیه‌السلام؛ است. برنامه‌تان چیست؟ مستقیم مشرف می‌شوید یا سلام عرض می‌کنید و به اقامتگاه خود می‌روید و باروبندیل می‌نهید و مختصری خستگی درمی‌کنید و غسل زیارت کرده و جامه نو نموده، به پابوس می‌روید؟ یکی ترجیح می‌دهد دورش بگردد و راهی اتراقگاه شود و دستی به سر و رو بکشد و روبه‌راه، سربه‌راه شود. دیگری تا سر بر آستان نساید، دلش به اطراق راضی نمی‌شود. یکی حرمی است؛ یعنی صبح و ظهر و شب، یا در حرم است و یا در راه حرم. یکی یا در حرم است و یا در بازار. و دسته‌ای در کنار بودن در حرم و سایر اماکن زیارتی نجف و کوفه؛ برای سیاحت شهر و مردمانش و زوار سایر بلاد هم برنامه دارند.


 
پیشنهادات :
ـ از راه رسیده، وارد حرم نشوید. سلامی عرض کنید و به اقامتگاه بروید و غسل زیارت به جای بیاورید و رخت پاکیزه بپوشید و خود را خوشبو کنید؛ و «الله‌اکبر و الحمدالله و سبحان‌الله و لااله‌الاالله» گویان، راهی حرم شوید؛ با قدم‌های آهسته، و به یاد پدر و مادر و خواهر و برادر و اهل‌وعیال؛ و همۀ آنانی که التماس دعا گفته‌اند؛ و بیماران و گرفتاران و تنگدستان؛ و علی‌الخصوص، گرفتاران خاک!

ـ قبل از ورود به حرم، وعده‌گاه مشخص کنید و سر وقت مقرر، در وعده‌گاه حاضر شوید و با تأخیر خود، موجبات نگرانی و ناراحتی همراهانتان را فراهم نیاورید. وعده‌گاه پیشنهادی ما، مقبرۀ آیت‌الله شهید،آقامصطفای خمینی است. واقع در ایوان طلا، جنب گلدستۀ شمالی.

ـ حتی‌المقدور از باب الذهب یا باب سوق الکبیر مشرف شوید و یک دل سیر، ایوان طلای حضرت را، به تماشا بایستید.

ـ در کنار دعا و زیارت خواندن، از دعا کردن برای خود و دیگران غافل نشوید. بستۀ پیشنهادی ما، اذن دخول، زیارت امین‌الله، زیارت جامعۀ کبیره، دعای عالیه المضامین و زیارت به نیابت، است.

ـ ملتمسین دعا را فراموش نکنید. هم می‌توانید، برای از قلم نیفتادن کسی، از لیست اسامی موجود در تلفن همراهتان کمک بگیرید و هم با قرائت عبارت: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ولىَّ اللَّهِ، مِنْ اَبى وَ اُمّى وَ زَوْجَتى وَ وَلَدى وَ حامَّتى وَ مِنْ جَمیعِ اَهْلِ بَلَدى (سلام بر تو اى ولی خدا، از طرف پدر و مادر و همسر و فرزندان و نزدیکانم و از طرف همۀ همشهری‌هایم)، نیابتاً عرض سلام کنید و برای والدین و نزدیکان خاص خود عرضه بدارید:اللّهُمَّ ما اَصابَنى مِنْ تَعَبٍ اَوْ نَصَبٍ اَوْ شَعَثٍ اَوْ لُغُوبٍ فَاْجُرْ فُلانَ بْنَ فُلانٍ فیهِ وَاْجُرْنى فى قَضآئى عَنْهُ.

ضمناً با خواندن دعای عالیه المضامین، می‌توانید ادعا کنید که هیچ‌کدام از بستگان دور و نزدیک، سببی و نسبی، اهل شهر و کشور، و مؤمنین و مؤمنات اقصای عالم را از دعا فراموش نکرده‌اید، و هیچ خواست‌های ـ برای خود و دیگران ـ را، طلب نکرده، نگذاشته‌اید.

 ـ اگر دستتان به ضریح مولا رسید، به یاد داشته باشید که قبور شریف حضرت آدم (ع) و حضرت نوح (ع)، در همان محدوده قبر حضرت امیر(ع) قرار دارد.
ـ از تلاش غیرمعمول برای رسیدن به ضریح حضرت بپرهیزید.
ـ مراقب کودکان و سالمندان همراه خود و دیگران باشید.
ـ در کنار زیارت، از گشت‌وگذار در بست‌ها و صحن‌ها و رواق‌های حرم غافل نمانید.
ـ زیارت قبور مطهر بزرگانی چون حضرات آیات عظام: مقدس اردبیلی (در ایوان طلا و جنب گلدسته جنوبی)، شیخ عباس قمی (در سومین ایوان شرقی باب القبله)، علامه حلی (در ایوان طلا و جنب گلدسته شمالی)، سید محمدکاظم یزدی (در دومین ایوان غربی باب طوسی)، بهبهانی (در دوّمین مقبره پس از دروازه باب السوق، به سمت شمال)، محمدحسین کمپانی (بین مناره شمالی و مقبره علامه حلی)، علامه نائینی (در دومین مقبره پیش از زاویه جنوبی)، آخوند خراسانی (در مقبره جنوبی واقع در دالان باب الذهب)، سیدابوالحسن اصفهانی (درگاه ورودی دروازه شرقی)، ابوالقاسم خویی (در ضلع شرقی صحن مطهر، ورودی مسجد الخضراء)، شیخ مرتضی انصاری (در سمت غرب راهرو و دالان باب القبله)،سیداسدالله شفتی اصفهانی (در اولین مقبره شرقی باب القبله)، میرزاحسین نوری (در سومین ایوان شرقی باب القبله)، میرزای شیرازی (قسمت شرقی باب طوسی)، شیخ طوسی (کنار باب الطوسی حرم مطهر)، ملا احمد نراقی (در ضلع شمالی حرم)، و شیخ جعفر شوشتری، را از قلم نیندازید.

ـ حتی‌المقدور نمازهای جماعت حرم را از دست ندهید و حداقل یک ساعت قبل از اذان، به فکر پیدا کردن جا باشید.
ـ در طول زیارت، لب از صلوات فرو مبندید.
ـ از اطراف‌واکنافتان غافل نشوید. نجف و کربلا عموماً، و در ایام اربعین سیدالشهداء، خصوصاً، سرشار است از صحنه‌های تکان‌دهنده و برانگیزاننده‌ای از فداکاری، ارادت و خدمت خالصانه و صادقانه. جغرافیای اربعین حسینی در عراق، جغرافیای 72 ملت است. نمایش با شکوهیست از همۀ نژادها و رنگ‌های جهان. این تنوع غرورانگیز را، الحمدالله گویان، نظاره کنید و قدر بدانید.
ـ اگر توانستید دل از حرم مولا بکنید، در طول روز و به همراه جمعی از همراهان و دوستان، راهی قبرستان وادی السّلام شوید و حداقل یک‌ساعتی را در این قبرستان شگفت‌انگیز و رازآلود بگذرانید. در وادی‌السلام، سراغ مقام حضرت حجّت (عجّ)، آرامگاه حضرت هود و حضرت صالح(علیهماالسلام)؛ و نیز قبر آیت‌الله قاضی را بگیرید و با توقفی کوتاه، حال خوشتان را خوشتر کنید.
ـ مبادا لذت 2 رکعت نماز، در مقام حضرت زین‌العابدین(ع)، واقع در مغرب شهر نجف را، از خود دریغ کنید.
ـ اگر توانستید، به مسجد شیخ انصاری (مشهور به مسجد ترک‌ها) بروید و یاد و خاطرۀ معمار کبیر انقلاب و نظام اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) را ـ که در این مسجد به اقامه نماز جماعت و تدریس می‌پرداخت ـ زنده کنید و گرامی بدارید و فاتحه‌ای نثار روح بلند و ملکوتی ایشان و همۀ شهیدان انقلاب و دفاع مقدس کنید.


 
در مشهد پدر؛ کوفه
ـ برای کوفه، یک نصف روز وقت بگذارید. نماز ظهرتان را در حرم حضرت امیر (ع)، بخوانید، و بعد از ناهار، غمین و اندوه‌بار، راهی کوفه شوید؛ مشهد مولای مظلوممان، علی (ع).

ـ به کوفه که می‌روید، در میانۀ راه، در آرامگاه یار باوفای حضرت علی (ع)، کُمیل بن زیاد نَخَعی، دمی بیاسایید و با فرازهایی از دعای روح‌بخش کمیل، دست به دامن حضرت جل و علا، شوید؛ و صواب 2 رکعت نمازی را که می‌خوانید، به روح جناب کمیل هدیه کنید.
ـ اگر بعد از ناهار حرکت کرده باشید، با احتساب زمان توقف در آرامگاه جناب کمیل، در میانۀ بعدازظهر،مسجد سهله خواهید بود. از دروازۀ مسجد که بگذرید، تابلوی اعمال مسجد سهله، مقابل شماست. التماس دعا.
ـ در حدود 300 متری مسجد کوفه، درنگ کنید! اینجا یکی از محدود یاران وفادار و فداکار مولا، رخ در نقاب خاک کشیده است: سردارِ سَرِ دارِ علی (ع)؛ میثم تمار. خرمافروشی که صاحب سرّ علی (ع) بود و حتی وقتی چگونگی شهادتش را از مولایش شنید، هرگز از دفاع و جانبدارى خاندان رسالت و خط امامت و ولایت دست برنداشت و سرانجام جان بر سر پیمان نهاد تا در بهشت برین، هم‌نشین ساقی کوثر گردد. 

ـ با واسطۀ میثم تمار، قدم به مسجد کوفه بگذارید. اگر برای محروم نماندن از فضیلت نماز جماعت در شبستان مسجد و در نزدیک‌ترین نقطه به محراب مولا، وقت کافی دارید، در کنار دالان ورودی مسجد، توقف کنید و یک دل سیر، همۀ فضای مسجد امام مظلوممان را تماشا کنید.

در سکوت و آرامش، و با احتیاط قدم از قدم بردارید؛ اینجا مشهد کسی است که بلدِ راه‌های آسمان‌ها بود، ای‌بسا دارید پا جای پای امام می‌گذارید، ای‌بسا در مسیری گام می‌نهید که روزگاری، مسیر حرکت حسنین(ع) بوده است. کسی چه می‌داند، این مسجد، مأمن صالحان و نیکان روزگار بوده است. کشتی نوح، گویا، سر از اینجا درآورده و به گل نشسته است. اگر فضای معنوی مسجد روحتان را نوازش و چشمتان، اسرار درون هویدا کرده است، دم را غنیمت بشمارید و خودتان را به شبستان مسجد برسانید و در حریم محراب امیرالمؤمنین(ع)، به نماز بایستید و خود و دیگران را، و نیز گرفتاران خاک را دعا کنید.

ـ نماز جماعت را که نوش جان کردید، اعمال مربوط به مقام‌های مسجد کوفه را به جای بیاورید، و سپس به زیارت هانی بن عروه، مسلم بن عقیل و مختار ثقفی بروید؛ و بعد همۀ فرصت طلایی باقیمانده‌تان را به خواندن نماز ـ برای خود و پدر و مادر و خواهران و برادران و همسر و فرزند ـ اختصاص دهید.

یک پیشنهاد ویژه: شب را در حال و هوای مسجد کوفه بگذرانید و از فضیلت نماز در این مسجد، بیشتر بهره‌مند شوید و مناجات حضرت را زمزمه کنید و پیاده‌روی به سوی مشهد پسر (کربلا) را، از مشهد پدر (کوفه) آغاز کنید.
 
رو به سوی مشهد پسر
از مبدأ کوفه:
1ـ راه کفل را در پیش بگیرید، و در مسیر حله، طویریج، هندیه؛ صفا کنید.

پیشنهاد ویژه: طوری برنامه‌ریزی کنید که یک شب در طویریج باشید. از میان خیل عظیم طویریجی هایی که شما را به اقامت در منزلشان دعوت می‌کنند، ضمن رعایت احتیاط‌های لازم، دعوت یکی را اجابت کنید و شبی به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید.

طویریجی­ها، همان کسانی هستند که در روز واقعه، مرد و زن و پیر و جوانشان، سراسیمه و هروله کنان، برای یاری اهل بیت رسول خدا (ص)، خود را به کربلا رساندند، ولی بعد از واقعه، رسیدند! و نیز همان‌هایی هستند که هر عاشورا، شتابان و هروله کنان و لبیک‌گویان، وارد کربلا می‌شوند و صحنۀ تکان‌دهندۀ ورود اجدادشان به کربلا را بازسازی می‌کنند؛ شیون‌کنان و موی کنان و بر سر و سینه‌زنان!

رگ خواب طویریجی­ها را پیدا کنید و زیر زبانشان را بکشید و به حرفشان بیاورید؛ تا آن‌ها «رازِ دل» بگویند و شما، «عقدۀ دل» وا‌کنید.

استدعای عاجزانه: اگر حالی دست داد، در کنار دعا برای بستگان و دوستان و بیماران و گرفتاران و مستمندان؛ اسیران خاک را هم از دعای خیر خود فراموش نکنید. 

2ـ از طریق نخلستان‌ها، خود را به نجف اشرف برسانید و پس از عرض سلام و کسب اجازه، برای روبه‌راه شدن، قدم در راه بگذارید.

از مبداء نجف اشرف:
1ـ می‌توانید از سمت وادی‌السلام، از کوچه‌پس‌کوچه‌های نجف و حومۀ آن عبور کنید و پس از 2 الی 3 ساعت پیاده‌روی، خود را به جادۀ اصلی نجف ـ کربلا برسانید، و به سمت چپ بپیچید و از کنار میلۀ شمارۀ 1، وارد «طریق یا حسین» شوید.
2ـ مسیر پیشنهادی: کوتاه‌ترین، پرترددترین، امن‌ترین و مشهورترین مسیر دسترسی از نجف به کربلا، و محور اصلی پیاده‌روی زائران اربعین حسینی، یعنی «طریق یا حسین» (نجف ـ حیدریه ـ کربلا) را انتخاب کنید.

طریق یا حسین
پس از خداحافظی از مولا و کسب اجازه؛ برای رسیدن به طریق یا حسین، از باب الساعه حرم امیرالمؤمنین(ع) خارج شوید و از یکی از سه طریق «شارع امام صادق(ع)»، «سوق الکبیر» (بازار بزرگ) و «شارع زین‌العابدین (ع)»، خود را به «ساحه النفق» (میدان تونل) برسانید و خیابان امام علی (ع) را تا پل «ثوره العشرین» ادامه دهید و به سمت چپ بپیچید. اینجا ابتدای جادۀ نجف به کربلاست.

توجه داشته باشید شما از انتهای بازار بزرگ نجف (سوق الکبیر)، تا حرم حضرت عباس (ع) در کربلا، با 2 نوع شمارۀ تیر یا میل (جمعاً 1634 تیر)، مواجه می‌شوید: یکی 182 تیر یا میلی که از انتهای بازار بزرگ نجف، تا ابتدای اتوبان نجف

ـ کربلا قرار دارد و دیگری، 1452 تیر یا میلی که از ابتدای «طریق یاحسین» آغاز می‌شود و در کنار حرم قمر بنی هاشم (ع)، به پایان می‌رسد. وجه تمایز این تیرها، وجود تعداد و رنگ شماره‌های روی آن‌هاست. 182 تیر موجود در شهر نجف، دارای 2 شماره، به رنگ‌های قرمز و سبز است. اعداد قرمزرنگ، بیانگر شمارۀ هر تیر یا میل است و عدد سبزرنگ، که در تمام تابلوهای شهر نجف ثابت است، بیانگر تعداد کل تیر یا میل‌هاست؛ یعنی 182. تیرهای 1452 گانۀ «طریق یاحسین» اما، فقط یک شمارۀ قرمزرنگ دارد.
 
زیره به کرمان؛ در «طریق یاحسین»
ضمن غبطه به حال شما زائر عزیزی که اکنون در «طریق یاحسین»، بال گشوده‌اید، زیره به کرمان می‌بریم:
ـ کنار میل، یا تیر و یا عمود شمارۀ یک بایستید و با همراهان خود، قرارهایتان را تنظیم کنید. طی کنید: صبحانه میل شمارۀ چند، و نماز و ناهار کجا؛ و اینکه شب کجا بخوابید. یا اینکه اگر همدیگر را گم کردید، در میل شمارۀ چند منتظر بمانید. پیشنهاد ما برای ناهارِ روز اول پیاده‌روی، میل شمارۀ 284 و موکب ایرانی، «شباب امام رضا(ع)»، است.

شب اول را، در یکی از موکب‌های حوالی میل شمارۀ 450، قرار بگذارید و به صبح برسانید. یکی از موکب‌های موجود در محدودۀ میل‌های 700 تا 750، می‌تواند وعده‌گاه شما و دوستانتان برای ظهرِ روز دوم باشد. برای شبمانی دوم، بر روی یکی از میل‌های 900 تا 950، توافق کنید. و صبح روز سوم، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که بتوانید، قبل از اذان مغرب، اذن زیارت حضرت اباعبدالله (ع) را، از علمدار باوفایش، قمر منیر بنی هاشم، بگیرید؛ انشاالله.

ـ از میلۀ 1 تا میلۀ 1452، حدود 72 کیلومتر مسافت وجود دارد. اگر بنا دارید 3 روزه مسیر را طی کنید، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که وقت کافی برای استراحت داشته باشید و خسته‌وکوفته و بی‌رمق، وارد کربلا نشوید. می‌شود بعد از نماز صبح راهی شد و صبحانه را در راه خورد و بعد از کمی استراحت، به راه زد. توقف ناهار هم باید توأم با استراحت باشد و بلافاصله بعد از شام، خوابید و روز از نو و روزی از نو.

ـ در «طریق یا حسین»، خودتان را برای «شگفت‌زدگی»های مکرر و زائدالوصف آماده کنید.

ـ اگر «هیئت دار» هستیم، به تمام طول مسیر، به چشم کلاس عملی هیئت داری نگاه کنیم و نوکری خالصانه را از موکب داران عراقی یاد بگیریم.
ـ برای دیدن صحنه‌های باشکوه دلدادگی به آل محمد(ص)، چشمانتان را چهارتا کنید.
ـ خودتان را برای «گُرگرفتن»های مکرر آماده کنید و برای فروخوردن بغض‌هایتان، سعی بیهوده نکنید.
ـ در رفتن، شتاب نکنید. این سفر را قدر بدانید و با قدم‌های کوتاه در طول مسیر، بر عرض سفرتان بیفزایید.
ـ برای فاصلۀ بین هر میله، برنامه داشته باشید: می‌توانید در معنای حدیث موجود در کنار شمارۀ هر میله، تفکر کنید.

خیلی عالی می‌شود، اگر بتوانید، میله‌های مسیر را بین بستگان و دوستان و همکاران (به کمک اسامی موجود در تلفن همراه) و شهدای آشنا و اموات نزدیک، و حتی دور، تقسیم کنید و به نیابت از هرکدام از آن‌ها، 100 صلوات بفرستید. از همان بزرگانی که به فرموده‌شان، راهی سفر اربعین شده‌اید، منقول است که صلوات بر محمد و آل محمد (ص)، معجزه می‌کند و در دنیا و آخرت به کار و بلکه کارها، می‌آید. اگر لیست 1452 نفری‌تان جا داشت؛ التماس دعا.



ـ می‌بینید که؛ قدم‌به‌قدم مسیر، موکب داران عراقی، خالصانه و مخلصانه و ملتمسانه، کمر به خدمت بسته‌اند؛ و میدانیم که شما زائر نظرکرده، بخواهید هم، نمی‌توانید به همه تعارفات متضرعانۀ آنان، پاسخ مثبت بدهید؛ لااقل، متواضعانه، از بزرگ‌ترهایشان عذر بخواهید و بر سر دخترکان و پسربچه‌هایشان، دست محبت بکشید و از سوغاتی‌های همراهتان، تقدیمشان کنید.

ـ موکب داران عراقی، هیچ چیزی را از قلم نیانداخته‌اند و جنس سفرۀ آن‌ها، در همۀ مسیر پیاده‌روی و شهرهای سامرا، کاظمین، نجف و کربلا؛ عموماً، و در «طریق یاحسین»؛ خصوصاً، جورتر از آن است که در تصور من و شما بگنجد. در این مسیر، غم خوردوخوراک و خواب و بهداشت و لباس، نداشته باشید. خوش باشید؛ «خوش به حال‌های روزگار».

ـ دیگر اینکه، نگران شارژ تلفنتان نباشید؛ در جای‌جای مسیر، امکان شارژ تلفن فراهم شده است. اگر نیاز به تماس تلفنی دارید و تلفن ندارید، غمتان نباشد؛ از تلفن‌های نذری استفاده کنید.

ـ مبادا غصۀ خراب شدن چرخ کالسکۀ کودکتان و یا ویلچر پدر یا مادر پیرتان را بخورید؛ موکب‌های تعمیر کالسکه و ویلچر، مشتاقانه آمادۀ خدمتگزاری هستند.

ـ حتی اگر لباس‌هایتان کثیف نیست، برای خوش کردن دل متولیان موکب لباسشویی هم که شده، بگذارید لباس‌هایتان را بشویند؛ این‌طوری، نذر جماعت خشک‌کُن و اتوکُن هم ادا می‌شود.

ـ خوردنی، زیاد خورده‌ای و قادر به اجابت درخواست توزیع‌کنندگان مواد خوراکی نیستی؛ لااقل آنکه دستمال کاغذی نذر کرده، و پیش پای شما زانو زده و نذر خود بر سر نهاده است را دریاب؛ و دست رد به سینۀ پیرمردی که می‌خواهد قطره ای عطر در دست شما بچکاند، نزن. 

ـ خیاط، چقدر باید چشم بگرداند؟ کسی از شما، دکمۀ پیراهنش نیفتاده است؟ یکی‌تان همت کنید و خیاط را از معطلی دربیاورید.
 
ـ دل از دمپایی خود بکنید و با برداشتن یک دمپایی نذری، دل نذرکننده را شاد کنید.

ـ ماساژورها و مشت‌ومال دهنده‌ها، از جان مایه گذاشته‌اند، خستگی پاهایتان را به دست‌هایشان بسپارید تا موکبشان رونق بگیرد.

ـ اگر احیاناً به موکب خلوتی برخوردید، برای حضور در آن موکب، تردید نکنید. نگذارید غم بی مهمانی، موکب دار عراقی را زمین‌گیر کند. شمع محفلشان شوید، تا پروانه‌وار، دورتان بگردند و با عشق، نوکری کنند.

ـ با همۀ زوار، عموماً؛ و با زوار سایر بلاد، خصوصاً، مهربان باشید و در آیینۀ زلال وجودشان، دلدادگی صادقانه را به تماشا بایستید و قدر بدانید.

ـ مبادا با کسی یا کسانی وارد مجادله‌های سیاسی یا اعتقادی شوید. حیف نیست، این سفر معنوی و استثنایی را، با بحث‌های بیهوده، به کام خود و دیگران تلخ کنید؟

ـ الحمدالله تعدادی موکب ایرانی؛ مثل: موکب مختار ثقفی در میله شماره 70، موکب ستاد بازسازی عتباتدر میله شماره 202، موکب طرف البراق در میله شماره 216، موکب امام رضا (ع) در میله شماره 284، موکب شباب قاسم (ع) در میله شماره 890 و موکب شباب امیرالمؤمنین (ع) در میله شماره 1041، آماده پذیرایی از زائران هستند؛ سر بزنید؛ لطفاً.

ـ فقط به مقصد فکر نکنید، مسیر را دریابید و از فرصت گران‌بهای آن، برای راز و نیاز با خالق سبحان، بهرۀ وافر ببرید و خواستنی‌های خود و دیگران را بخواهید و بگیرید.


 
در مشهد پسر
ـ اگر اقیانوس زوار اجازه داد؛ در کربلای معلی، به قاعده، زیارت خود را از حرم علمدار شروع کنید و با کسب اجازه از ایشان و با وساطت حضرتش، شرفیابِ حضورِ سالارِ زینب (س)، شوید.
 
ـ تجربه می‌گوید در اربعین، به ندرت می‌توان به حریم حرم راه یافت؛ اما اگر قسمتتان شد و توانستید وارد حرم شوید، چیزی را از قلم نیندازید؛ مبادا زمان حضورتان را به دعا خواندن بگذرانید و از دعا کردن برای خود و دیگران باز بمانید. بهتر است «زیارت اربعین» را که خواندید، «دعای عالیه المضامین» را دست بگیرید و با شفیع قرار دادن حضرت سیدالشهدا (ع)، کلمه به کلمۀ دعا را، با تضرع و ملتمسانه بخوانید و اجابت دعاهایتان ـ در حق خود و دیگران ـ را از خدا بگیرید. اگر برایتان مقدور است، برای خواندن زیارات: «جامعۀ کبیره، وارث و عاشورا»، از حرم خارج شوید و به بین‌الحرمین بروید؛ بگذارید در، باز شدن جا برای ورود دیگران به حرم، سهمی داشته باشید.
 
ـ اگر ازدحام جمعیت، مانع از زیارت همۀ اماکن متبرکۀ کربلا شد؛ لااقل بدون زیارت «تل زینبیه» و «قتلگاه»، از کربلا خارج نشوید و برای میرزا تقی خان امیرکبیر، فاتحه ای قرائت کنید.
 
کلام آخر:
اگر یادتان بود و باران گرفت
دعایی به حالِ بیابان کنید

۲۷
آبان

هنوز پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران فاصله قابل‌توجهی با پرمخاطب‌ترین فیلم دارد

 
به گزارش خبرآنلاین، عبور فروش فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی از 14 میلیارد و 600 میلیون تومان موجب شد رکورد دیگری به نام فرهادی ثبت شود: عنوان سازنده پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران.
 

اکران سال 1395 با رکوردهای تازه‌ای که دو فیلم «من سالوادور نیستم» به کارگردان منوچهر هادی و همچنین «پنجاه کیلو آلبالو» ساخته مانی حقیقی در جریان فروش ثبت می‌کردند آغار شد. تعداد بالای مخاطبانی که برای تماشای این فیلم‌ها به سالن سینما می‌رفتند آخر هفته‌های پرفروشی را از آن سینمای ایران می‌کردند، اما این روند با خاتمه دادن مسئولان سینمایی به اکران فیلم حقیقی و همچنین کاهش مخاطب «سالوادور...» به پایان رسید. در کنار این دو فیلم کمدی «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی برخلاف دو فیلم قبلی با فضای تلخ خود توانسته بود به محبوبیتی بالا در میان مخاطبان برسد. بهار سرسبز و پر رنگ و لعاب سینما، در تابستان نه تنها رنگ نباخت بلکه در ماه پایانی این فصل همزمان با شروع اکران «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی  رنگ تازه‌ای به خود گرفت.

فیلم فرهادی از راه رسید و به ترتیب رکورد مجموع فروش در یک روز نمایش، رکورد فروش آخر هفته و در پایان رکورد فروش تاریخ سینمای ایران را شکست تا همه این‌ها به نام هفتمین فیلم این کارگردان صاحب اسکار ثبت شود.

«فروشنده» برای رسیدن به این جایگاه باید از سقف فروش 14 میلیارد و 569 میلیونی فیلم «محمد رسول‌ الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی می‌گذشت. فیلم فرهادی توانست در مدتی کمتر از نصف زمان اکران فیلم مجیدی این رکورد را بشکند.

هرچند اکنون نام فرهادی و فیلمش در صدر جدول فروش فیلم‌های تاریخ سینمای ایران قرار دارد، اما همچنان در تعداد مخاطبان آن به پای «عقاب‌ها» پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نرسیده است. به این ترتیب که اگر امروز «عقاب‌ها» اکران می‌شد فروش آن با توجه به تعداد مخاطبش و قیمت بلیت به 80 میلیارد تومان می‌رسید.

در ادامه نگاهی به 20 فیلم صدرنشین در جدول پرفروش‌های سینمای ایران صورت می‌گیرد.

حال و هوای فیلم‌های پرفروش

در میان 20 فیلم پرفروش تاریخ سینما، چهار فیلم «فروشنده»، «ابد و یک روز»، «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان و «رسوایی» ساخته مسعود ده‌نمکی کارهایی با موضوعات و دغدغه‌های اجتماعی و فضای جدی محسوب می‌شوند.

اما همانطور که قابل پیش‌بینی است بیشترین تعداد فیلم‌های این فهرست متعلق به کارهای کمدی است. 12 فیلم «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان، «آتش‌بس2» به کارگردانی تهمینه میلانی، «اخراجی‌ها2 و 3» و «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی، «من سالوادور نیستم»،‌ »پنجاه کیلو آلبالو»،‌ «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی، «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم، «طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی، «زاپاس» ساخته برزو نیک‌نژاد و «ایران‌برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی مجموع کمدی‌های این جدول را تشکیل می‌دهند.

دو فیلم کودک «شهر موش‌ها2» به کارگردانی مرضیه برومند و «کلاه قرمزی و بچه‌ننه» به کارگردانی ایرج طهماسب هم توانسته‌اند با همه سختی سینمای کودک ایران برای بقای خود، به جمع 20 فیلم پرفروش بپیوندند.

در این میان تنها فیلم با تم مذهبی «محمد رسول‌الله (ص)» ساخته مجید مجیدی است که تا چند روز قبل رکورد پرفروش‌ترین فیلم در اختیار آن بود.

تک فیلم سیاسی این جدول نیز «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیاست.

دو فیلمساز زن در میان سازندگان پرفروش‌ها

در جمع سازندگان پرفروش‌ترین فیلم‌ها نام دو کارگردان زن دیده می‌شود: مرضیه برومند با «شهر موش‌ها2» و تهمینه میلانی سازنده «آتش‌بس2». میلانی در عین حال همچنان این رکورد را نیز با خود دارد که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران فیلم «آتش‌بس1» به کارگردانی او توانسته بود به عدد فروش میلیاردی دست پیدا کند.

جوان‌ترین و مسن‌ترین فیلمسازان

اگر قرار باشد سازندگان فیلم‌های پرفروش از دیدگاه سن و سال و نسلی که در سینما به آن تعلق دارند مورد بررسی قرار بگیرند این جمع‌بندی حاصل می‌شود که سعید روستایی کارگردان «ابد و یک روز» با 28 سال سن جوان‌ترین است و مسعود جعفری جوزانی کارگردان «ایران‌برگر» مسن‌ترین. رضا درمیشیان نیز دیگر کارگردان جوانی است که اسم او در این فهرست دیده می‌شود.

جعفری‌جوزانی را می‌توان از نخستین نسل کارگردانان مطرح بعد از انقلاب محسوب کرد. از نسل کمی بعد از او می‌توان نام کمال تبریزی، ابراهیم حاتمی و مجید مجیدی را در این فهرست دید. البته برومند هم در همان سال‌ها در تلویزیون کارگردانی می‌کرد و طهماسب نیز به عنوان بازیگر در سینما فعال بود.

سال‌های اکران

با توجه به تاثیر کاملا مستقیم قیمت بلیت بر رقم به دست آمده از فروش فیلم‌های سینمایی اغلب فیلم‌های فهرست 20 تایی متعلق به سال 1395 هستند. تنها فیلم دهه 80 «اخراجی‌ها2» ساخته مسعود ده‌نمکی است که با فروش هشت و نیم میلیاردی در رتبه هشتم قرار گرفته است. ده‌نمکی تنها کارگردانی است که بیش از یک فیلم در این فهرست دارد. «معراجی‌ها»، «رسوایی» و «اخراجی‌ها3» به کارگردانی او نیز در این فهرست جای می‌گیرد.

دو فیلم از سال 1394، پنج فیلم از سال 1393، دو فیلم از سال 1391 و دو فیلم از سال 1390 در جمع پرفروش‌ترین‌ها به چشم می‌آید.
 

نام فیلم کارگردان فروش (میلیارد تومان) سال اکران
فروشنده اصغر فرهادی 14,600 1395
محمد رسول‌الله (ص) مجید مجیدی 14,569 1394
من سالوادور نیستم منوچهر هادی 14,300 1395
50 کیلو آلبالو مانی حقیقی 13,655 1395
شهرموش‌ها2 مرضیه برومند 11,900 1393
ابد و یک روز سعید روستایی 11,463 1395
بارکد مصطفی کیایی 11,229 1395
اخراجی‌ها2  مسعود ده‌نمکی 8,500 1388
نهنگ عنبر  سامان مقدم 7 1394
بادیگارد ابراهیم حاتمی‌کیا 6,600 1395
لانتوری رضا درمیشیان 6,200 1395
طبقه حساس کمال تبریزی 5,910 1393
اخراجی‌ها3  مسعود ده‌نمکی 5,900 1390
کلاه قرمزی و بچه ننه ایرج طهماسب 5,750 1391
رسوایی مسعود ده‌نمکی 5,700 1391
آتش‌بس2 تهمینه میلانی 5,500 1393
معراجی‌ها مسعود ده‌نمکی 5,300 1393
ورود آقایان ممنوع رامبد جوان 5,100 1390
زاپاس برزو نیک‌نژاد 4,800 1395
ایران برگر مسعود جعفری جوزانی 4,600 1393
۲۴
آبان

آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه مفصلی با روزنامه آرمان به سوالات متعددی پاسخ داده است.

بخشهایی از مصاحبه را می خوانید:

 چه راهکاری را توصیه می‌کنید که رئیس جمهور باید در این مدت باقی‌مانده تا انتخابات انجام دهند که بتوانند رای بالاتری نسبت به سال ۹۲ بیاورند؟

 در انتخابات دور اول، آقای روحانی با همان شخصیت و با همان روحیه خودشان، توانست اکثریت را کسب کند. بدون اینکه هیچ قدرت رسمی پشتوانه ایشان باشد، رای آورد. آن روحیه از ایشان گرفته نشده، بلکه تقویت شده و عملا هم در میدان است و در عمل هم متوجه‌اند که کارها باید جدی‌تر دنبال شود. البته موانعی هم دارند که خیلی خوب و زود برطرف می‌کنند. منتها ایشان آن شهامت را دارد تا آن جایی که مصالح کشور ایجاب می‌کند، افکار خودشان را ارائه بدهد و با همین سبک کار می‌کند.

الان مهم‌ترین موضوعی که مردم انتظار دارند،پرداختن بیشتر به اشتغال است و باید به گونه‌ای رکود را حل و به صورتی اشتغال ایجاد کنند. این دو با هم هستند. اتفاقا امکان خوبی هم برای این کار بود و من تا به حال در سخنرانی‌هایم گفته‌ام و در اوایل کار دولت یازدهم، در جمع بزرگی از مسئولان کشور که در وزارت کشور جمع شده بودند هم گفتم. من گفتم بعد از اتمام کار دولت دهم، نصف کارخانه‌هایمان یا تعطیل هستند یا خیلی ضعیف کار می‌کنند. بنابراین تولید‌مان کم است. طبعا مصرف وجود دارد. واردات نتیجه کار دولت قبل بوده که به خاطر درآمدهای نفتی این کار را کردند. در آن زمان گفتم اینکه آنها چه فلسفه‌ای داشتند، من نمی‌دانم که چرا این کار را کردند. بعضی شهرک‌هایی که چند هزار واحد در آنها کار می‌کردند، شبیه قبرستان شدند و روشن نیستند و خیلی از جاها خاموش هستند. بعضی واحدهای بزرگ با ضرر کار می‌کنند که از قبل به این حالت درآمده بودند. گفتم: آنهایی که تعطیل شدند، کارکنانشان هم بیکار شدند و تا مدتی حقوق بیکاری می‌گیرند، اما بعدا بیکار می‌شوند و مشکلات دارند و باید کارهای انگلی کنند. گفتم: الان برای شما این امکان هست و نقدینگی هم در حال خفه کردن کشور است. بانک‌ها هم نمی‌توانند نقدینگی‌شان را راکد بگذارند. بانک‌ها به مردم سود می‌دهند و مردم هم سپرده‌هایشان را در بانک‌ها می‌گذارند. چون بانک‌ها با هم رقابت دارند، به حساب جاری هم سود می‌دهند تا مردم در آنجاها حساب باز کنند. بانک‌ها باید لااقل یک مقدار بیشتر از سودی که می‌دهند، سود ببرند، لذا پولشان نمی‌خوابد. پس مشتری‌هایشان چه کسانی هستند؟ تولیدگرها که نیستند. پس چه کسانی هستند؟ یک عده می‌توانند قاچاقچی‌ها باشند. قاچاقچی‌ها به هر قیمتی که پول بدهند، پول را می‌گیرند.اجناس بدون کیفیت را وارد کردند و بازار پر شد. آنها هر نوع جنسی را وارد کردند و هنوز هم وارد می‌کنند. یک عده هم هستند که کارهایی را بلدند. یعنی زمینه‌اش را در بازار فراهم می‌کنند که یک بار روی سکه، یک بار زمین، یک بار روی ساختمان و از این نوع کارها، سرمایه گذاری می‌کنند و از پول‌هایی که می‌گیرند، می‌توانند سودشان را خوب پس بدهند. البته این نوع کارها به درد مردم نمی‌خورد، اما بانک‌ها مشتری‌های خوبی پیدا کردند و به آنها می‌دهند. حتی خودشان در بعضی جاها سرمایه گذاری می‌کنند و با اینها شریک می‌شوند. این چیزهایی است که من می‌دانم و می‌دانستم.

برای حل این مشکل چه باید کرد؟

بالاخره بانک‌ها یا مستقیما دولتی هستند یا بانک مرکزی بر همه مدیریت دارد و دولت می‌تواند حکمی صادر کند و بگوید مثلا این درصد از پول‌ها باید به تولید داده شود. یا مثلا در مرحله اول به کارخانه‌های تعطیل شده، وام مناسب بدهید. اما چون همه این کارخانه‌ها معوقه دارند، نمی‌توانند وام بگیرند و روی معوقه‌شان هم سود می‌آید. نتیجه نهایی این می‌شود که اینها ورشکسته می‌شوند و نمی‌توانند پول بانک را هم پس بدهند. گفتم: بیایید زودتر خودتان را نجات بدهید و کار اینها را راه بیاندازید. به اینها وام و مهلتی بدهید که کارخانه‌هایشان راه بیفتد و تولیداتشان به بازار بیاید و درآمد داشته باشند و بعد وام را به صورت قسطی می‌پردازند. به علاوه اگر دولت بخواهد کمکی بکند، به اینها کمک کند. از آن طرف هم شما باید برای بازار مصرف تولیداتشان کار کنید و جلوی قاچاق را بگیرید و به هر نحوی صادرات را تقویت کنید که آنها صادرات داشته باشند و با رقبایشان رقابت کنند. برای آنها مثال زدم. البته بحث زیاد شد.

این مساله را با رئیس جمهور در میان گذاشته‌اید.

به آقای روحانی گفتم و ایشان پذیرفت و آقای مسعود نیلی مشاور اقتصاد کلانش را به اینجا فرستاد که بحث کنیم. آقای نیلی آمد و مثلی زد و گفت: من بانک‌ها را به استخری تشبیه می‌کنم که یک مقدار آب از مبادی مختلف وارد آن می‌شود و شیرهایی پایین هست که آب را خارج می‌کند و براساس ورودی و خروجی تعادل ایجاد می‌شود. اگر شما شیرهای زیادی را باز کنید، بانک‌ها خالی می‌شوند و در استخر آبی نمی‌ماند. من گفتم: وقتی شیرها را باز می‌کنید، پول به کجا می‌رود؟ این پول‌ها دست شخص یا گروهی می‌رسد. آنها پول را چه کار می‌کنند؟ پول را دوباره به بانک می‌آورند. جای دیگری ندارد که ببرند. اگر هم بخواهند ساختمان‌سازی کنند، پولش را باید وارد بانک کنند و اگر هم بفروشند، پول را باید وارد بانک کنند. هر کاری که انجام شود، باید پول را وارد بانک کند و ۲۰ درصد سود اضافه می‌آید. الان کسی پول را در گاوصندوق نگه نمی‌دارد که سالی ۲۰ درصد افت کند. پس هیچ وقت استخرتان خالی نمی‌شود و سرریز می‌شود و باید پول‌ها را در جایی ببرید که کاری ایجاد و کالا تولید کند و جوان‌ها کار کنند و درآمد بیشتری داشته باشند. گاهی هم خرج‌هایی مثل یارانه‌ها دارید و یا باید صادرات را تقویت کنید.

آقای نیلی از توضیحات شما قانع شدند.

آقای نیلی دو جلسه آمد و احتمالا خودش قانع شد. چون از اول سال امسال این سیاست در حال اجرا شدن است و اگر اعدادی که می‌گویند، باشد، باید امیدوار باشیم. اما اگر سه سال قبل این کار را کرده بودیم، الان همه کارخانه‌هایمان تولید انبوه داشتند و صادرات داشتیم و می‌توانستیم ارزان تر هم بدهیم. از طرف دیگر دستاورد مهم‌تری که می‌توانست برای ما پیش بیاورد، اشتغال است. اگر کارخانه‌ها فعال باشند، به جوان‌های تحصیلکرده نیاز پیدا می‌کردیم. یک مورد دیگر هم دو سال قبل در سیاست‌های برنامه ششم تصویب کردیم وگفتیم: الان طرح‌هایی دارید که نیمه‌کاره مانده و هر سال هم گران‌تر می‌شود و سرمایه‌ای که خرج کردید، تباه می‌شود. شما این طرح‌ها را به مردم واگذار و اعلام کنید و مزایده بگذارید. مثلا خط مترو که بیشتر شهرداری‌ها انجام می‌دهند یا راه‌آهن یا طرح‌های آبی و خیلی از طرح‌های بزرگ داریم که نیمه‌کاره مانده‌اند و این وضع دارد خطرناک می‌شود. این طرح‌ها را به مردم بدهیم تا اداره کنند. در آن زمان این پول به سمت این کارها می‌رود و سودبخش هم می‌شود. در دوره خودمان هر طرحی را که به دیگران دادیم، الان سودبخش است و کار می‌کند. این پیشنهاد را دو سه سال پیش دادم که امسال شروع کردند. این طور که آقای نعمت‌زاده به من می‌گفت، تا به حال دوازده هزار واحد پول گرفتند و بانک‌ها هم قانع شدند و قرارداد محکمی بستند. بر نحوه هزینه پول هم نظارت می‌شود تا در همان سمت مصرف شود که کارها سامان بگیرد. اگر در این چند ماه باقیمانده به نتیجه برسد، نتیجه آن را مردم می‌فهمند. چون این طرح‌ها در سراسر کشور است.

رقبای آقای روحانی از برخی موضوعات که مردم درگیر آنها هستند، سوءاستفاده سیاسی می‌کنند.

به نظرم، رقبای آقای روحانی از موجودین و شخصیت‌های شناخته شده،نمی‌توانند در برابر رای ایشان مقاومت کنند. اکنون معتدلین و اصلاح‌طلب‌ها با یک مجموعه در انتخاب‌ها شرکت می‌کنند و مردم هم ذاتا معتدل هستند و مردم افراطی خیلی کم داریم. افراطی‌ها در کار سیاسی شعار می‌دهند. من فکر می‌کنم ظرفیت رای آقای روحانی از همه بیشتر است. البته هر کسی آمادگی دارد می‌تواند بیاید، با هیچ‌کس خصومتی وجود ندارد. ما می‌خواهیم از بین نامزدها، رئیس جمهور خوبی دربیاید که بتواند خدمت بکند. ولی اگر افراطی‌ها بخواهند بیایند، وضع بد می‌شود.

شما چهار، پنج ماه قبل به صراحت از آقای روحانی حمایت کردید. معمولا جنابعالی از کسی که قصد حمایت دارید در شرایط و زمان خاصی اعلام می‌کنید. اما این بار خیلی زود از ایشان حمایت کردید، علت چه بود؟

گفتم، آقای روحانی در دوره دوم بهتر می‌تواند کار کند. چون موانع را با برجام از جلوی پایش برداشته، تجربه لازم را کسب کرده، به نیازها توجه کرده، به امکانات بیشتری رسیده است و باید نتیجه را در دوره دوم ایشان ببینیم. این دوره در حال پر‌کردن چاله‌چوله‌هاست. باید به دور دوم برسیم. البته این حرف من، حمایت هم بود. چون ایشان را اصلح می‌دانم.

برخی کارشناسان معتقدند درتیم اقتصادی دولت همه سردار هستند و درمیان آنها سرلشگر نیست. یعنی هماهنگی لازم را در بحث‌های اقتصادی باهم ندارند. در صورتی که نیروهای توانمندی هستند.

من این نظر را قبول ندارم. خود آقای روحانی اگر جدی و پشت سر اینها باشد، به حرف‌ها گوش می‌دهند. در زمان خود من این‌گونه بود و حل مشکلات کشور آن هم پس از جنگ آسان نبود. من شب و روز با اینها تماس داشتم و نمی‌خواستم که فقط ملاقات باشد که حرف بزنیم. در هر جا اشکالی می‌دیدم، تلفنی می‌گفتم. هر وزیر، مدیر و یا استاندار،اگر کاری داشت، می‌توانست تلفنی با من تماس بگیرد. من دایما با مدیران بالایی خودم در تماس بودم. رئیس‌جمهور باید بتواند خوب امور را اداره کند و چرخ کشور را بچرخاند. اگر راه و برنامه مشخص باشد، عملی است. الان من روی افراد نظر خاصی ندارم.

چرا با این همه گشایش که صورت گرفته، در داخل بر طبل مخالفت با برجام کوبیده می‌شود؟

آنها فقط صدای‌شان بلند است. اما مردم احساس می‌کنند که این‌گونه نیست. الان شما هر کاری را مثال بزنید، دیگر مشکل آن‌گونه و مثل سابق نداریم. ما برد بزرگی کردیم. اگر ما تا به حال از نظر هسته‌ای پیشرفت داشتیم، این پیشرفت در دنیا رسمیت نداشت. اما اکنون دنیا ما را با این صنعت شناخته است و ما در این باشگاه هستیم. حتی از لحاظ علمی، هم برد کردیم. الان آژانس باید در هر جایی که کمبود داریم، به ما کمک کند. ما از اول تا به حال، هفتصد تن کیک زرد داشتیم که مصرف کردیم. آن را از آفریقای‌جنوبی گرفته بودیم. البته در آنجا معدنی را در نامیبیا شریک هستیم، اما به خاطر همین تحریم‌ها، سهم ما را به ما نمی‌دادند و از آنجا هم خیلی طلبکار هستیم. می‌توانیم اورانیوم تولید کنیم و به قیمت خوب بفروشیم. این کار هم شروع شده است. می‌توانیم آب سنگین تولید کنیم و بفروشیم و بهترین مشتری‌هایمان هم آمریکا و روسیه هستند. بقیه هم می‌خواهند. آب سنگین ما با کیفیت بسیار بالاست و همه قبول دارند. تحقیقات ما مشکلی ندارد و داریم تحقیقات را ادامه می‌دهیم، در حالی که کار ما ابتدایی بود و الان به یک کار حرفه‌ای تمام عیار رسیده‌ایم.

بالاخره این صداها که می‌فرمایید روی افکار عمومی تاثیر دارند. می‌گویند گفتید برجام انجام شود وضع معیشت مردم خوب می‌شود. این حرف را به نقطه‌ای می‌برند که پایگاه رای است تا رای آقای روحانی کم شود.

اینها فریب‌کاری است. از ابتدا گفته شد که بعد از اینکه برجام پذیرفته شد، ظرف دو یا سه ماه همه چیز انجام نمی‌شود. مگر می‌شود تحریم‌های چندین ساله و آثار شوم آن ظرف مدت کوتاهی، برطرف شود؟ اکنون دست ما آن‌قدر باز شده که هر چه را بخواهیم از خارج بخریم، می‌خریم و می‌آوریم و هر کارخانه‌ای که قطعه ندارد، دیگر تعطیل نمی‌شود و می‌تواند قطعه را وارد کند. می‌توانیم مواد اولیه ضروری را بیاوریم و می‌توانیم صادرات کنیم و بیمه‌ها هم همه چیز را بیمه می‌کنند. خیلی تفاوت کرده است. حرف‌های منفی که زده می‌شود، درست نیست. مثلا تجار کالایی را که می‌خواستند بیاورند، گران‌تر تمام می‌شد که به خاطر همین تحریم‌ها بود. چون تیم رسانه‌ای قوی‌ای سیاست‌های دولت و نتایج برجام را تبیین نمی‌کند و صداوسیما هم که این‌گونه تبلیغ می‌کند که آقای روحانی از آن تعبیر به صداوسیمای میلی کردند، واقعیت‌ها دقیق گفته نمی‌شود.

همین تندروها و دلواپس‌ها برای تخریب شما همیشه بودند، اخیرا دو بحثی که یکی را توضیح دادید و یکی را تکذیب کردید، یکی بحث تقویت بنیه‌ دفاعی نظامی و یکی هم مثال ژاپن و آلمان بود. منظورتان از این دو موضوع دقیقا چه بود.

خیلی جواب دادیم و اینها هم بنا ندارند که حقیقت را بپذیرند. باز هم نکته‌ای در می‌آوردند و می‌گویند. اولا از نظر بنیه‌ نظامی، هیچ‌کس به اندازه‌ من برای توسعه‌ صنعت نظامی کار نکرده است. در جنگ که بودیم، بسیاری از نیازهای صنایع نظامی‌ را تامین کردم. آن قدر CNC و مواد اولیه و هر چه فکر می‌کنید، آوردیم و ماشین‌آلاتی که ما در صنعت نظامی داشتیم، عظمت دارند. به گونه‌ای شد که بعد از جنگ، کمبود کشور را با تولید نیازهای مصرفی مردم جبران می‌کردند. ثانیا اصلا در ایران، پس از انقلاب موشک سابقه نداشت. ما هیچ موشکی تولید نمی‌کردیم. در بحبوحه دفاع مقدس، ابتدا یک نمونه موشک را از لیبی گرفتیم. ارزش آن را در جنگ فهمیدیم. یک موشک می‌زدیم، دل مردم محکم می‌شد. بعد کرم ابریشم را از چین گرفتیم. درحال حاضر همه‌ اینها را تولید می‌کنیم. تکنولوژی را ‌آوردیم. حتی جهاد سازندگی اولین موشک هفتاد کیلومتری ما را ساخت که در جاده کرج در یک محله کوچک این کار را کردند. همه‌ اینها در زمان دفاع مقدس و زیر نظر من انجام شد. محسن(فرزندآیت ا...هاشمی) در کانادا در حال گذراندن دکترا بود و موضوع درسی که می‌خواند، به موشک مربوط می‌شد. گفتیم که تحصیل را رها کند و به ایران بیاید. خیلی از موشک‌هایی که به جایی رسیده، کار صنایع موشکی بود که در زمان محسن و دوستانش شکل گرفت. البته بسیاری از کسانی که آن زمان در این صنعت بودند، این واقعیت‌ها را می‌دانند، اما متاسفانه حرف‌های دیگر می‌زنند. باز تصریح می‌کنم و معتقدم موشک از ضرورت‌های امروز ماست که باید داشته باشیم. اولا این سلاح خیلی تهاجمی نیست و بیشتر حالت دفاعی و بازدارنده دارد. ثانیا هر چند موشک اثر مخرب خود را دارد، اما تقویت نیروهای تهاجمی نظامی در کنار تجهیزات اثر مضاعف دارد. از لحاظ تانک الان خودمان تانک می‌سازیم. توپخانه و قطعات را خودمان می‌سازیم. الان ساصد ما «سازمان صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران» بسیار قوی است و همه‌ اینها محصول طراحی‌های دوران جنگ است. بسیاری از نیروهای سابق نظامی و با سابقه دفاع مقدس می‌دانند که در دوران من این کارها انجام شده و نیروهای پشتیبانی همه خبر دارند. ولی خب متاسفانه امروزه به دلایل سیاسی و جناحی واقعیت‌ها طور دیگری بیان می‌شود و بسیاری از جبهه و جنگ ندیده‌ها، مدعی شده‌اند. در مورد مطلبی که در توئیتر گفتید: البته اشتباهی بود که سایت انجام داده بود که به سرعت هم اصلاح کردند. یک خبرنگار خارجی بحثی کرده بود و من جواب دادم. قضیه‌ دوم از اولی بدتر است. بحث من در اجلاس آموزش و پرورشی‌ها درباره توسعه دانش‌محور بود که در چشم‌انداز ۲۰ ساله آمده است. ما آن موقع تصویب کردیم که از این به بعد توسعه ما دانش محور است. در مورد نقش دانش در تحقق اقتصاد مقاومتی مثلی که برای آن زدم گفتم که آلمان و ژاپن چون در جنگ شکست خورده بودند، محکوم شدند به اینکه حق کار نظامی ندارند. انسان دانشمند هم زیاد داشتند. چون هر دو کشور در صنایع نظامی پیشرفته علمی بودند، پس از محرومیت نظامی مجبور شدند به دنبال اقتصاد دانش بنیان بروند و در نتیجه استحکام اقتصادشان از همه دنیا بهتر شد. چون مبنای علمی دارد. همین کاری که ما در چشم‌انداز خواستیم و هنوز تحقق پیدا نکرده است. من این حرف‌ها را می‌گفتم. کجای این حرف به معنای تعطیل کردن صنایع نظامی کشورمان بود؟! اما شیطان‌هایی که این‌گونه هجمه کردند، بلد هستند که از هر موضوعی حرفی در بیاورند. حتی در همان جلسه گفتم که بعد از برجام در دولت دوم آقای روحانی وضع ما خیلی بهتر می‌شود، چون راه علمی ما هم باز شده است. بالاخره رسانه‌‌های آنها هم مصونیت راه‌اندازی جنگ روانی را دارند و هم اخلاق رسانه‌ای ندارند. این دو با هم که باشد، دروغ تیتر می‌شود.

مدتی است که جلسه مجلس خبرگان به تعویق افتاده است.

نمی‌دانم چرا به تاخیر انداختند. معمولا یک جلسه در ماه اسفند می‌گرفتیم و یک جلسه هم در نیمه سال بعدی مثلا در شهریور یا مهر.

 همیشه این جلسات سرموقع برگزار می‌شد.

از آنها نپرسیدم که چرا تاخیر افتاده است. البته شاید چون موضوعی نبوده است. کار عمده‌خبرگان این است که بر امور رهبری نظارت کنند. نظارت هم در کمیسیون است و آن کمیسیون همیشه کارش را می‌کند. جلسه که می‌گیریم، فقط سخنرانی است. تقریبا ۱۶ سخنرانی در دو روز خبرگان داریم. شاید اینها دیدند ضرورتی ندارد که الان جلسه بگذارند. در عین حال من می‌پرسم.

مجلس خبرگان در این دوره از تحرک لازم برخوردار است؟

آمادگی‌اش به این مسائل ربطی ندارد. تنها نهادی که قانون‌اش را خودش می‌نویسد، خبرگان است. ما برای انتخاب رهبر قانون مفصلی داریم. اول این است که به صورت سری دو، سه نفر تعیین می‌شوند و این افراد همه‌ کسانی را که در روحانیت صلاحیت دارند، بررسی می‌کنند که ببینند کدام صلاحیت بیشتری دارد. سال‌های قبل یک دوره انجام شد. هنوز آقای مشکینی زنده بودند که به دو نفر رسیده بودند. منتهی آنها تصمیم نمی‌گیرند. فقط نظرشان را به خبرگان می‌دهند. در روزی که لازم شد، روی اینها بحث و انتخاب می‌کنند و ممکن است که بگویند این ده یا پانزده نفر صلاحیت نسبی دارند و ارجحیت‌شان با فلان است یا مثلا این سه نفر ارجح هستند. آنها فقط پیشنهاد می‌دهند. خبرگان بحث می‌کند و با رای این کار را انجام می‌دهند. بنابراین این تعطیل شدنی نیست و آنها کار خودشان را می‌کنند.

احتمال دارد که چون مجلس خبرگان خودش برای خودش قانون وضع می‌کند، این قانون را تغییر ومدت تعیین کند؟

البته این موضوع نظر شخص رهبری هم بود. امام(ره) به طور طبیعی رهبر شده بودند و کسی انتخاب‌شان نکرده بودند. بعد از امام(ره) وقتی که حضرت‌آیت‌ا... خامنه‌ای را انتخاب کردیم، این امکان وجود داشت که در اصلاح قانون اساسی مدت آورده شود. خیلی‌ها هم نظرشان این بود که مدت بگذاریم. خود آیت‌ا... خامنه‌ای برای مدت گذاشتن موافق بودند. بعد تصویب کردیم که مدت ندارد و تا شرایط را دارد باید باشد. فکر می‌کنم این مساله‌، مساله مهمی نیست. چون قانون اساسی است و اگر بخواهند این کار بشود، باید قانون اساسی را عوض کنند و خبرگان نمی‌تواند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اظهار تمایل کردند تا حضرتعالی در جلسات جامعه روحانیت شرکت کنید. آیا سیاست جامعه روحانیت تغییر کرده و یا اینکه آنها متوجه ایراد کار خود شده‌اند؟

البته تنها من نیستم، آقای روحانی، آقای ناطق، آقای امامی کاشانی و بعضی افراد دیگر هم هستند. به خاطر برخی ملاحظات امنیتی که محافظان حساس بودند، گفته شد جلساتی که می‌خواهید من باشم، به اینجا بیایید و ‌مهمان من باشید. تا چند سال قبل حق عضویت هم می‌دادم. الان دیگر اینگونه شد. اکثریت آنها آدم‌های خوبی هستند.

ترامپ درانتخابات آمریکا پیروز شد. این انتخاب چه تاثیری روی مناسبات ایران دارد؟ فکر می‌کنید روابط ما با آمریکا تغییر می‌کند؟

ما از اول انقلاب تا الان فرقی بین دو حزب دموکرات وجمهوریخواه نمی‌گذاشتیم و می‌گفتیم که هر دو حزب ماهیتشان یک جور است، ممکن است ادبیات کارشان فرق ‌کند و خیلی تفاوتی ندارند. لذا در انتخابات آمریکا طرفدار این یا آن نبودیم. البته از اوباما، چون سیاه‌پوست بود و اقلیتی که در آمریکا مظلوم هستند و رهبری این‌گونه پیدا کردند، بدمان نمی‌آمد. الان برای ما دو حزب فرق ندارند.

چندی قبل اعلام شد که ۷۵ درصد مردم تهران تمایل به دیدن ماهواره دارند. آیا شما ماهواره تماشا می‌کنید؟

بله.

بیشتر به چه برنامه‌هایی علاقه‌مند هستید؟

بیشتر اخبار را می‌بینم. حداقل یک بخش را در شبانه‌روز می‌بینم که می‌خواهم بفهمم آنها چه می‌گویند و دنبال چه موضوعاتی هستند. از مسائلی که مطمئن هستم به خاطر دارم؛ امام(ره) هم رادیویی داشتند و همه خبرهای یک شبکه خبری خاص را می‌شنیدند. وقت اخبار این شبکه خارجی به هیچ کس وقت ملاقات نمی‌دادند. چون می‌خواستند اخبار را بشنوند.

 حال همسرتان چطور است؟

نمی‌توانیم بگوییم که حال ایشان کاملا خوب شده است. حاج خانم خطر بزرگی را گذراند. اثنی‌عشر ایشان سوراخ شده بود و دو، سه روز پزشکان نفهمیده بودند و دل درد شدیدی داشت. ایشان را برای عمل به بیمارستان بردند. همان لحظه که همه چیز برای عمل آماده شده بود، یک دفعه ایست قلبی کرد. چون همه چیز آماده بود، نگذاشتند مغز از کار بیفتد. بالاخره به جایی از مغز خون نرسید و آثارش را هنوز دارد. سر مساله مهدی خیلی عصبانی است. چون معتقد است به مهدی ظلم شده است، البته برای همه زندانی‌ها غصه می‌خورد. سر این هم حساس است و سنش هم مثل من است. ولی سر پاست و کارهای خانه را انجام می‌دهد و ملاقات و رفت و آمدها را هم دارد.

این روزها بحثی در مورد بازتعریف واژه رجل سیاسی مطرح است، آیا رجل سیاسی فقط مردان را شامل می‌شود؟

از همان وقتی که این قسمت را می‌نوشتیم، یعنی وقتی که قانون اساسی را در شورای انقلاب آماده می‌کردیم، به همین دلیل این را مبهم گذاشتیم. چون شرایط ایجاب نمی‌کرد که رئیس جمهور زن باشد و نمی‌خواستیم نفی کنیم. رجال سیاسی می‌تواند شامل زن هم بشود. ولی ظاهرش رجال است. الان چند زن دارند کار می‌کنند. ببینید خانم کلینتون تا مرحله ریاست جمهوری هم بالا آمد. او تجربه خوبی است. خانم ترزا می‌در انگلیس است. ببینید چگونه از این مسئولیت عبور می‌کند! کار سختی در پیش دارد. خانم مرکل، خانم موگرینی هم در سطح جهان مسئولیت دارند و خیلی خوب کار می‌کنند.

حاج آقا! مهدی در چه حالی است؟

مهدی زندان است.

خبری منتشر شد که بیمارستان بود.

مهدی دو، سه کسالت داشت که به زندان رفت. یکی مثانه بود. مثانه را جراحی کردند. مشکل قلبی هم پیدا کرده بود. از انفرادی با دستور آقا به بیمارستان بردند و این دفعه هم به خاطر قلبش آمد و به زندان برگشت. البته او از لحاظ جثه خیلی قوی است و در زندان اولا روزه می‌گیرد، سه چهار ساعت هم ورزش فراخور حال خود می‌کند. در حال خواندن دو دکترا هم است که یکی در علوم تحقیقات و یکی هم برای آکسفورد که الان رساله‌های این دو را می‌نویسد. کار خودش را می‌کند و در بند زندان گاهی می‌تواند مشکلات مختلف زندانیان مستاصل را حل کند.

آخرین وضعیت پرونده‌اش به کجا رسیده است؟

الان پرونده‌ مهدی در دیوان عالی کشور است و امیدوار است که به نتیجه برسد. البته هنوز تمام نشده و باید رای صادر شود.

چندی پیش مجلس دهم به سه وزیر پیشنهادی دولت رای اعتماد داد که در مجلس قبل به آنها رای نداده بودند، پیام رای مجلس به این سه وزیر چه بود؟

به نظرم نماینده‌های مجلس که هفتاد درصد جدید هستند، اکثرشان آشنا به سیستم کار مجلس نبودند. قدیمی‌ها راه‌ها را بلد بودند که در کدام کمیسیون‌ها بروند و در کجا باشند. اما اینها هنوز توجیه نشده بودند. الان که بعد از یک‌سال توجیه شدند، ماهیتشان را نشان دادند. در اجلاس اخیر مجلس، خوب حرف زدند. البته تندروها حرف‌های تند قبلی را علیه وزرا زدند. خیلی‌ها حدس می‌زدند که چون این سه نفر قبلا رد شده‌اند، دیگر مجلس به آسانی آنها را نمی‌پذیرد. اما اینکه رای بالایی آوردند، نشان می‌دهد مجلس خوبی است. در این مجلس هم اختلاف‌نظر هست که خوب است یکنواخت نباشد و هم اکثریت در سیستم اعتدالی هستند و این هم خوب است.

شما موافق تغییر این وزرا در این شرایط بودید؟

از ما نپرسیدند. من در کارهای آقای روحانی دخالت نمی‌کنم. اگر بپرسد، جواب می‌دهم.

به آقای روحانی توصیه که می‌کنید.

مسائل مهم را اگر سوال کند توصیه می‌کنم. اما اینکه بگویم این را بگذار یا نگذار، این کار را نمی‌کنم.

خبری بود که در بحث انتخابات ریاست جمهوری چهار، پنج نفر را انتخاب کردید که اینها جلسات دارند. آیا واقعیت دارد؟

دروغ است. من هیچ کس را ندارم. فقط خودم هستم. با حاج سیدحسن آقاخمینی، رئیس‌دولت اصلاحات ، آقای ناطق و آقای روحانی رفاقتی داریم و گاهی همدیگر را می‌بینیم. وقتش که شد، کارمان را می‌کنیم.

۲۴
آبان

خوابیدن روی پهلو کمترین ضرر طبیعی را می‌تواند برای ستون فقرات به همراه داشته باشد.

به گزارش پارسینه، آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کدام وضعیت می تواند بهترین گزینه برای خوابیدن باشد؟ برخی پاسخ این پرسش را برای خود یافته اند، اما برای بسیاری دیگر این مساله نامشخص باقی مانده و همچنان در به خواب رفتن دچار مشکل هستند. در این میان، کارشناسان نه تنها بهترین گزینه را خوابیدن روی پهلو می دانند، بلکه خوابیدن روی یک پهلوی مشخص را نیز توصیه می کنند.

دکتر جان دویلارد با مد نظر قرار دادن آیورودا، یک روش درمانی قدیمی که در هند ریشه دارد، خوابیدن روی پهلوی چپ را ایده آل‌ترین روش برای استراحت عنوان کرده است. در ادامه برخی دلایل که به مفید بودن انجام این کار اشاره دارند را ارائه می کنیم.

ستون فقرات و تنفس

خوابیدن روی پهلو کمترین ضرر طبیعی را می تواند برای ستون فقرات به همراه داشته باشد. خوابیدن به پشت فشار بیش از انداره روی قسمت بالایی پشت و کفل ها وارد می کند و قسمت پایینی پشت نیز در وضعیت معلق باقی می ماند که در بلند مدت مضر است. به همین ترتیب، خوابیدن روی شکم بر قسمت پایینی پشت و گردن فشار وارد می کند. خوابیدن روی پهلو بهترین حالت محسوب می شود و جریان هوای مطلوب به ریه ها را فراهم می کند.

گوارش

با توجه به مسیری که روده در شکم دنبال می کند، در صورتی که به پهلوی چپ بخوابید ضایعات مواد غذایی هرچه سریع‌تر پردازش می شوند. در این وضعیت غذا روان‌تر و سریع‌تر از روده کوچک به روده بزرگ منتقل می شود. حتی توصیه می شود پس از خوردن غذا به مدت ۱۰ دقیقه روی پهلوی چپ خود دراز بکشید تا به گوارش هر چه بهتر مواد غذایی کمک کرده و بهبودی سریع‌تر از «کمای غذایی»، حالتی از خواب یا بی حالی شدید که واسطه مصرف مقدار زیاد غذا شکل می گیرد، حاصل شود.

تخلیه لنف

بخش اعظم سیستم لنفاوی در سمت چپ بدن قرار گرفته و هنگامی که تراکم لنفاوی رخ می دهد، اغلب سمت چپ بدن را درگیر می کند. در نتیجه هنگامی که روی پهلوی چپ خود خوابیده اید به نیروی گرانش اجازه می دهید تا مقداری از فشار تخلیه لنف از قلب و طحال شما دور شود که هر دو این اندام ها نیز در سمت چپ بدن قرار گرفته اند.

اگرچه خوابیدن روی پهلوی چپ می تواند برای انسان مفید باشد، اما به گفته دکتر استیون پارک، متخصص خواب، تلاش برای ایجاد تغییر اجباری در وضعیت خوابیدن می تواند شرایط را بدتر سازد زیرا فرد عادات خواب خود را از بین می برد. با این وجود، اگر به وضعیت خواب مشخصی عادت نکرده اید و در پی یافتن بهترین گزینه هستید، خوابیدن روی پهلوی چپ می تواند ارزش امتحان کردن را داشته باشد

۲۳
آبان

ماجرای پر حاشیه دکل‌های نفتی دوران احمدی‌نژاد از سال ۹۲ تاکنون مباحث گسترده‌ای را در رسانه‌ها دامن زده است که تنها یکی از موارد مربوط به این دکل‌ها، ماجرای دکل نفتی «فورچونا» است که به دکل نفتی گمشده موسوم شده است. درحالی که نام چند متهم در این پرونده از ابتدا تاکنون مطرح شده است، سه نفر در این زمینه تاکنون بازداشت شده‌اند و البته برخی خبرها حاکی ازاین بود که یکی از این سه نفر اخیراً آزاد شده‌اند. برخی رسانه‌ها حتی از پسر یکی از وزیران دولت اصلاحات در این پرونده نام بردند که در کسوت واسطه و دلال در فرآیند این معامله نقش ایفا کرده است. موضوعی که البته توسط وزیر نفت و همچنین سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تکذیب شد. با این حال معماهای لاینحل این پرونده هنوز رمزگشایی نشده است.

در این خصوص بهرام پارسایی در گفت‌و‌گو با خانه ملت، با اشاره به بررسی پرونده دکل نفتی گمشده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: دو پرونده دکل گمشده نفتی در کمیسیون باز شده است که در مورد پرونده دکل فورچونا هیچ دکلی خریداری نشد تنها موضوع محدود به زد و بند پشت پرده و پرداخت ۸۷ میلیون دلار بدون هیچ ضمانت و سندی به یک شرکت واسطه بوده است.

با این حال بر اساس اطلاعات جدیدی که در اختیار روزنامه ایران قرار گرفته است، تخلفات مدیران سابق شرکت تأسیسات دریایی در معامله این دکل نفتی محرز بوده و پای چند نفر در این پرونده دخیل است. مدیر عامل وقت شرکت تأسیسات دریایی در حالی که دستور پرداخت کل مبلغ قرارداد را صادر کرده و این مبالغ هم پرداخت شده بود اما دکلی تحویل ایران نشد و البته در یک اقدام عجیب این مدیر سابق گواهی کرد که دکل را تحویل گرفته است!

بر اساس این گزارش در تاریخ ۱۳۹۱/۰۴/۰۶ (۲۰۱۲/۰۶/۲۷) قرارداد خرید یک دستگاه دکل حفاری ساخت سال ۱۹۸۴ کشور آرژانتین از شرکت Dean International Trading S.A توسط مدیرعامل وقت شرکت تأسیسات دریایی ایران به قیمت ۸۷ میلیون دلار امضا می‌شود. در این راستا در تاریخ ۱۳۹۱/۰۴/۲۵ (۲۰۱۲/۰۷/۱۵) بنا به دستور مشارالیه مبلغ ۶۳۸۵۸۰۰۰ درهم امارات (معادل ۰.۲۰ مبلغ قرارداد یعنی ۱۷۴۰۰۰۰۰ دلار) به حساب معرفی شده از سوی فروشنده پرداخت می‌‌شود. متعاقباً در تاریخ ۱۳۹۱/۱۰/۰۵ (۲۰۱۵/۱۵/۲۵) بنا به دستور مدیرعامل وقت شرکت مبلغ ۳۰۷۸۵۸۰۷ یورو، معادل ۴۰ میلیون دلار از طریق شرکت نیکو به حساب شرکت CPTDC نزد Kunlun Bank چین واریز می‌شود. در سومین مورد مجدداً بنا به دستور مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی، مبلغ ۲۲۱۰۶۰۴۹ یورو (معادل ۲۶۶۰۰۰۰۰ دلار) در تاریخ ۱۳۹۱/۱۱/۲۴ (۲۰۱۳/۰۲/۱۲) به حساب شرکت CPTDC از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت‌های CNPC واریز می‌شود. بدین ترتیب طی سه مرحله کل مبلغ قرارداد به شرکت‌های دیگری غیر از شرکت فروشنده پرداخت می‌شود. متأسفانه با گذشت بیش از یک سال از آخرین پرداختی و با آن که قرارداد ۱۰۰روزه بود، نه تنها دکل تحویل نشد بلکه مدیرعامل وقت شرکت گواهی کرد که در زمان انعقاد قرارداد دکل را تحویل گرفته است!

با بررسی‌های حقوقی و فنی صورت گرفته پس از استقرار دولت یازدهم و مدیران جدید شرکت تأسیسات دریایی ابهام‌های این قرارداد بیشتر مشخص شد. برخی از مهم‌ترین این ابهامات و تخلفات در ادامه خواهد آمد.

خرید از شرکتی که چند روز قبل از عقد قرارداد تأسیس شد

۱- بر اساس مستندات به دست آمده شرکت Dean (فروشنده)، ۲۲ روز قبل از انعقاد قرارداد با شرکت تأسیسات دریایی در جزیره ویرجینیای انگلیس تأسیس و ثبت شده و هیچ سابقه اجرایی در انعقاد و مدیریت قراردادهای حوزه بالادستی و خرید دکل نداشته است.

۲- شرکت Dean دکل مورد بحث را از شرکت GPS (ثبت شده در مالت) دو روز قبل از انعقاد قرارداد با تأسیسات دریایی به مبلغ ۶۶ میلیون دلار خریداری کرده است.

۳- قرارداد ۲۵ ژوئن ۲۰۱۲ (۱۳۹۱/۰۴/۰۴) که دو روز پیش از قرارداد بین شرکت تأسیسات دریایی و شرکت Dean منعقد شده است به مبلغ ۶۶ میلیون دلار ممضی به امضای خریدار شرکت (Dean) و شرکت GPS است. این موضوع در رأی دادگاه لندن در انگلیس بین شرکت Dean و شرکت GPS FORTUN به صراحت ذکر شده است.

۴- در خرید دکل مذکور مفاد آیین‌نامه معاملات شرکت دایر بر اخذ مصوبه کمیسیون معاملات و نحوه خرید و قیمت‌گذاری و انتقال به فروشنده رعایت نشده است.

واریز مبلغ قرارداد پس از اعلام فسخ

۵- به دلیل تأخیر پرداخت‌ها، مالک اولیه دکل یعنی شرکت GPS، در تاریخ ۲۰۱۲/۱۲/۰۳ (۱۳۹۱/۰۹/۱۳) اعلام فسخ معامله را کرده بود، با این حال پس از این تاریخ به دستور مدیرعامل وقت شرکت تأسیسات دریایی، مبلغ ۷۵ میلیون دلار به بهانه واریز به حساب شرکت Dean به حساب شرکت CPTDC واریز شده است.

۶- چند ماه بعد از انعقاد قرارداد و دو روز پس از فسخ قرارداد، موضوع از سوی مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی در هیأت مدیره شرکت تأسیسات و جهت مطالبه از سهامداران در خصوص پرداخت وجه خرید دکل طرح می‌شود لذا هیچ‌گونه مصوبه‌ای دال بر خرید و نحوه خرید و تعیین قیمت و فروشنده از سوی هیأت مدیره وجود ندارد و فقط مصوبه‌ای در جهت تأمین نقدینگی از هیأت مدیره اخذ شده و در آن نیز اعلام شده که دکل حفاری از شرکت ترکیه خریداری می‌شود؛ در حالی که این دکل ساخت آرژانتین و متعلق به شرکت GPS بوده و تنها محل تحویل دکل کشور ترکیه بوده است.

۷- در زمان خرید دکل هیچ سند و مدرکی دال بر این که فروشنده (شرکت Dean) مالک دکل بوده ،اخذ نشده است و اصولاً فروشنده در هیچ زمانی مالک دکل نبوده است.

۸- هیچ تضمینی بابت وجوه پرداختی به فروشنده از وی اخذ نشده است و فقط در زمان پرداخت پیش‌پرداخت یک فقره چک معادل مبلغ پیش پرداخت به صورت درهم از شخص ثالث (Dean Legal Consultancy) که هویت و موجودیت مؤسسه مزبور و اعتبار چک‌های یاد شده مورد تردید بوده و این موضوع صراحتاً توسط واحد حقوقی در زمان عقد قرارداد به مدیرعامل تذکر داده شده و اصولاً معلوم نیست ارتباط شرکت ضامن با مورد معامله چیست.

ارائه رسید تحویل دکل در حالی که دکلی در کار نبود

۹-‌ همزمان با انعقاد قرارداد رسید تحویل دکل از فروشنده توسط مدیرعامل وقت شرکت تأسیسات دریایی ایران امضا و به فروشنده تحویل داده می‌شود.

۱۰-‌ بر خلاف مفاد آیین‌نامه معاملات شرکت هیچ‌گونه تضمینی بابت حسن انجام تعهدات در قرارداد ذکر نشده و در نتیجه از فروشنده نیز اخذ نشده است.

۱۱-‌ به‌ رغم وجود مستندات درخواست واریز کل مبلغ قرارداد توسط شرکت تأسیسات دریایی به شرکت CPTDC چین، شرکت Dean مبالغ دریافتی خود را به میزان ۳.۳۸۲.۰۵۵ دلار کمتر تأیید کرده که یک میلیون دلار بابت کارمزد انتقال وجوه اشخاص و بانک‌های واسطه اعلام شده است لیکن برای این مبلغ نیز مدرکی ارائه نشده است.

دلالانی که خود مجری اصلی قرارداد بودند

۱۲-‌ در مکاتباتی که بین مدیرعامل وقت شرکت با آقای رضا طباطبایی (مدیر شرکت سینتا) صورت گرفته، عنوان شده که نامبرده واسطه عقد قرارداد بوده و از نظر اخلاقی متعهد انجام قرارداد و مسئول جبران وجوه پرداختی به Dean بوده است و واسطه و اقدام‌ کننده با شرکت Dean نیز مشاور مدیرعامل وقت شرکت تأسیسات دریایی بوده است.

در همین رابطه نیز نامه‌هایی به امضای مدیرعامل وقت شرکت تأسیسات دریایی موجود است که بیان می‌کند شرکت Dean اصولاً نقشی در معامله نداشته و به‌ عنوان کارمند آقای طباطبایی اقدام می‌کرده است که در همان ابتدا مدیرعامل از این موضوع مطلع بوده و معامله مبتنی بر آن انجام شده است. همچنین کارمندان مشاور مدیرعامل وقت از دکل مزبور در ترکیه بازدید داشته‌اند. نکته قابل توجه آن است که در هیچ یک از مراحل بازدید دکل، ارگان‌های داخلی شرکت تأسیسات دریایی در جریان امر واقع نشده است و حتی ظرف ۱۴ ماه بعد از پرداخت تمام پول دکل و دریافت نکردن دکل هیچ اقدامی از سوی مدیرعامل وقت در جهت استیفای حقوق شرکت انجام نمی‌شود و حتی موضوع از هیأت مدیره شرکت مخفی می‌شود.

۱۳-‌ از آنجایی که حسب مفاد قرارداد پرداخت تتمه مبلغ قرارداد (۸۰‌ درصد) با انتقال مالکیت قانونی و تحویل دکل در محل مورد توافق (ترکیه)، حداکثر طی مدت ۱۰۰ روز پس از واریز پیش پرداخت بوده، لذا با توجه به تحقق نیافتن شرایط یاد شده نباید وجوه مذکور به حساب فروشنده واریز می‌شد زیرا به موجب مفاد قرارداد، ۸۰درصد باقیمانده باید در مقابل انتقال مالکیت قانونی دکل و تحویل فیزیکی آن ۲۰۱۲/۱۲/۰۳ (۱۳۹۱/۰۹/۱۳) پرداخت می شد. لازم به ذکر است که بدون آن که فروشنده درخواست تتمه مبلغ قرارداد را از خریدار کرده باشد، وجوه مذکور بنا به دستور مدیرعامل سابق تأسیسات دریایی به حساب معرفی شده از سوی مدیرعامل شرکت Dean (آقای عمر کامل آل‌سواد) واریز شده است. متن دستور پرداخت مبلغ ۴۰ میلیون دلار از مبالغ مورد بحث توسط مشاور مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی و طی یک ایمیل برای مدیرعامل سابق ارسال شده و وی نیز عیناً همان متن را به‌عنوان دستور پرداخت عملیاتی کرده است.

۱۴-‌ متعاقب اختلافات ایجاد شده و پرداخت کل وجوه و با علم به این که با فسخ قرارداد دکل حفاری فورچونا هیچ‌گاه وارد آب‌های ایران نخواهد شد، مدیران شرکت تأسیسات دریایی طی جلسات متعدد در تهران یا دوبی با مدیران وقت و دلالان این معامله، درخواست استرداد ۸۰ درصد مبلغ باقیمانده را کرده‌اند که پیگیری‌های آنها تاکنون مثمر نبوده است.»

 

۲۳
آبان

یکی از شایعاتی که در مورد ربات های تلگرام گفته می‌شود آن است که به اطلاعات شخصی شما دسترسی دارند و ممکن است برای جاسوسی از شما بکار گرفته شوند. بیشتر نگرانی کاربران هم از قابل اطمینان بودن این ربات ها از نظر امنیت اطلاعاتشان و یا جاسوسی از اطلاعاتشان است.

مهران پور محبی – کارشناس فضای مجازی -  در این باره به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: پاسخ این سوال در مکانیزم Privacy Mode است؛ رباتی که در حالت Privacy کدنویسی و اجرا شده است، همه پیام های گروه را دریافت نخواهد کرد بلکه پیام هایی را دریافت می کند که ویژگیهای زیر را داشته باشند؛ همه پیام هایی که با یک اسلش – "/" –شروع شوند. همه پیام هایی که نام ربات از طریق کاراکتر @ در آن آمده باشد و پیام هایی که در جواب پیام های ربات Reply شده باشد.

او ادامه داد: این مکانیزم به طراحان ربات کمک می کند از میلیون ها پردازش اضافی جلوگیری کنند و به شکل پیش فرض فعال است اما می تواند غیر فعال شود. در این حالت ربات همه پیام های رد و بدل شده را رصد می کند تا دستورهای احتمالی را از بین آنها بیرون کشیده و پردازش کند.

به گفته  این کارشناس، اگر بخواهیم در یک کلام وضعیت امنیتی ربات ها را بررسی و عنوان کنیم، می توانیم بگوئیم حتی اگر مکانیزم Privacy Mode نیز غیر فعال شده باشد، خواندن همه پیام ها به وسیله ربات به معنی جاسوسی نیست. در واقع حتی در این حالت، ربات از همه پیام های شما سر درنمی آورد و تنها پیام هایی که برای ربات تعریف شده و معنی دار باشد، پردازش می شوند. در نتیجه حتی خارج از Privacy Mode نیز یک ربات توان جاسوسی چندانی به خودی خود ندارد.

او تاکید کرد: مسأله بعدی در این مورد این است که ربات می تواند پیام های خصوصی را جمع آوری کرده و عملا در اختیار طراح بگذارد. این موضوع نیز منتفی است. به چند دلیل؛ دلیل اول همان موردی است که در مورد محدودیت حافظه ربات ها ذکر شد. تمامی پیام هایی که پردازش شوند، بعد از مدتی از حافظه Cloud در سرور پاک خواهند شد و تلگرام این گونه ادعا می کند که این پیام ها هرگز در سرور نمی ماند.

وی ادامه داد: دلیل دوم آنکه عملا حتی در صورت جمع آوری اطلاعاتی نظیر پیام ها و شماره تلفن ها، طراح ربات دسترسی مستقیم به آنها ندارد و همه این اطلاعات از طریق پروتکل رمزنگاری شده تلگرام به سرور واسطه منتقل و در آنجا پردازش و ذخیره می شوند.
راهکار برای کاربرانی که با این ربات ها مواجهه می شوند

وی تصریح کرد: تلگرام در حال حاضر محبوب ترین اپلیکیشن پیام رسان در ایران بوده و کاربران بسیاری را جذب خود کرده است، لذا به عنوان یک راهکار کلی در استفاده از این پیام رسان، کاربران باید با افزایش دانش خود در استفاده از قابلیت های این نرم افزار از جمله مواجهه با ربات ها، امنیت اکانت خود را افزایش دهند.

پورمحبی ادامه داد: اما در خصوص مواجهه کاربران با ربات های تلگرام که تعدادشان هم کم نیست و بخصوص در گروه ها و کانال ها اقدام به جذب کاربران و یا جمع آوری اطلاعات از آن ها می کنند راهکارهایی برای حذف ربات و یا گزارش آن وجود دارد.

به گفته او برای حذف یک ربات به دو صورت می توانیم عمل کنیم، یک راه برای این کار اینست که به صفحه اصلی ربات و قسمت بیوگرافی آن رفته و در منوی تنظیمات گزینه Stop Bot را بفشاریم. با این کار ادامه فعالیت ربات متوقف خواهد شد که با استفاده از گزینه Delete Bot هم می توان فعالیت های گذشته ربات از جمله دستورها و پاسخ های اجرا شده را حذف کرد.

این کارشناس افزود: یک راه دیگر برای توقف فعالیت ربات تلگرام اینست که وارد صفحه خود ربات شویم و در قسمت گفتگو که امکان نوشتن مطلب را دارد کلمه stop را به همراه یک اسلش یعنی بصورت /stop تایپ و سپس برای ربات ارسال کنیم. با این کار نیز فعالیت ربات تلگرام متوقف می شود.

او در مورد ربات هایی که در گروه ها با آن ها مواجه می‌شویم و میخواهیم آن را از گروه خارج کنیم هم توضیح داد: باید ابتدا فعالیت ربات را با یکی از روش های بالا متوقف و بعد آن را از گروه حذف کنیم. به عنوان مثال در روش اول همانطور که توضیح داده شد برای متوقف کردن ربات ابتدا وارد پروفایل اطلاعات آن می شویم و از منوی تنظیمات گزینهStop bot را انتخاب می کنیم تا ربات متوقف شود.

او ادامه داد: پس از متوقف کردن ربات می توانیم آن را از گروه حذف کنیم که البته این کار باید توسط مدیر گروه انجام شود. ممکن است یک ربات را بارها حذف کنیم اما بازهم در گروه های دیگری با آن مواجه شویم که در این صورت با استفاده از گزینه Report از منوی تنظیمات تلگرام اقدام به گزارش ربات مزاحم بر حسب نوع مزاحمت می کنیم تا پس از بررسی توسط تلگرام، از ادامه فعالیت ربات توسط تلگرام جلوگیری به عمل آید.

به گفته او نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد راجع به مطلبی است که قبلا توضیح دادیم، اینکه هنگام فعالیت یک ربات در گروه های تلگرام، آن ربات به اطلاعات شناسه و آی دی کاربران عضو گروه دسترسی دارد. گروه های تلگرام بر دو نوع هستند، یکی گروه های public یا عمومی و یکی دیگر گروه های Private یا خصوصی.

وی ادامه داد: در گروه ها و کانال های عمومی مدیر گروه می تواند به ساختن لینک برای کانال اقدام کرده و آن را در اختیار کاربران قرار دهد که در این صورت همه ی افراد با استفاده از لینک کانال می توانند به عضویت گروه در آیند اما در گروه های خصوصی تنها مدیر گروه می تواند اقدام به عضویت کاربران کند.

به گفته این کارشناس برای گروه هایی که حفظ حریم خصوصی برای آن ها در اولویت است باید گروه را بصورت خصوصی ایجاد کرد و یا اینکه دسترسی های کاربران عضو توسط مدیر گروه بررسی شده و به کاربران عادی اجازه عضوگیری با استفاده از لینک داده نشود تا توسط کاربران رباتی به گروه اضافه نشود که اقدام به جمع آوری اطلاعات کاربران و ارسال آن ها به سرور آن ربات کند.

 این کارشناس فضای مجازی به کاربران توصیه کرد که بحث امنیت در هیچ شاخه ای بصورت صد در صد وجود ندارد و طبیعتا در تلگرام هم امنیت صد در صدی وجود نخواهد داشت اما با این حال حفظ حریم خصوصی و حفاظت از داده های خصوصی‌مان بستگی زیادی به نحوه ی استفاده کاربران از این پیام رسان نیز دارد. می توان با رعایت برخی نکات بصورت امن‌تری از تلگرام و ربات های آن استفاده کنیم، به عنوان مثال ما نباید رمزها و اطلاعات شخصی‌مان را به هیچ شخص حقیقی و حقوقی و ربات دیگری بدهیم. نه فقط در تلگرام، بلکه در هر بستر دیگری، نباید این کار را بکنیم.

۲۲
آبان

همان‌طور که می‌دانیم، این حرکت عظیم انسانی و الهی اربعین از زوایای گوناگون قابل طرح و بررسی است، در این نوشتار، تنها به برخی از آثار جهانی، تاریخی، سیاسی و … آن خواهیم پرداخت.

-آنچه که در وهله اول با دیدن این موج انسانی و اتصّال آن به دریای حسینی و در ادامه پیوستن آن به اقیانوس بیکرانۀ رحمت الهی، به نظر می‌رسد، این است که این امر خارق‌العاده، به نوعی تحت تدبیر مقلّب‌القلوب و مدّبر‌الامور و ولّی کامل الهی است که قاعدتاً بایستی در بیدارکردن انسان‌ها و آماده نمودن ایشان برای عصر ظهور و آشکار نمودن چهرۀ واقعی مکتب اهل بیت (ع) نقش ویژه‌ای ایفا نماید.

شگفت اینکه این جمعّیت عظیم حدود 20 میلیون نفری، در یکی از نا‌امن‌ترین نقاط دنیا و به اسم خداوند، دین، حسین (ع)، عدالت و آزادگی و بدون اراده و تدبیر ویژه حاکمان و دولت‌ها گردهم جمع شده و بوسیلۀ خود مردم، بویژه مردم مخلِص و مهمان‌نواز عراق در حدود یک هفته تمام پذیرایی می‌شوند، حدود میلیونها وعدۀ غذایی مجانی و چند شبانه روز، آماده‌کردن محل اقامت و استراحت برای چنین جمعیّتی!

این اتفاق در حالی به وقوع می‌پیوندد که جهان، صدها سال است که دوران رنسانس و به اصطلاح روشنگری را پشت سر گذارده، دورانی که به اسم پوزپتویسم و آمپریسم و ... حسّ‌گرایی، عدد و رقم و کیل و وزن، بر همه چیز انسان‌ها‌ حتّی روح، اخلاق، دین و ارزش‌های آن‌ها بویژه در دنیای غرب سایه افکنده است.

کم‌کم، خدا، پیامبر، دین، اخلاق و ارزشها و ... به جرم جانشدن در ترازوی کوچک مادّیت و دیده‌نشدن در روزنۀ تنگ میکروسکوپ فلاسفه و دانشمندان غربی مادی‌گرا، از چرخۀ زندگی بشر کنار گذاشته شدند.

و انسان در قالب حیوانی مدرن، در جنگل بی‌خدایی و رهایی از قیودِ انسانی، یکّه و تنها رها گشت.

در چنین فضای وانفسایی، گویی بار دیگر خون حسین (ع)، از ورای تاریخ، پرچم و محور نجات انسان‌ها شده است تا با همان ادبیّاتی که می‌فهمند، یعنی عدد و رقم، وزن و حواسّ ظاهر، به نظارۀ این جمعیّت عاشق از دهها کشور و در اوج نظم و امنیّت، حول محور خدا، دین، ارزش‌ها و در یک کلام عشق حسینی (ع) بنشینند و با ترازوها، میکروسکوپ و هرچه که دارند، وجود عشق، روح، عاطفه و انسانیّت را در نهاد بشر و در دوران پسامدرن، جارزده و به اثبات برسانند!

از سوی دیگر، این همه در زمانه‌ای روی می‌دهد که عدّه‌ای وحشی، خونخوار، نام اسلام را به یغما برده و به اسم دین، خدا و پیغمبر (ص)، نفرت، وحشت و هر آنچه که غیرانسانی است را در جهان پراکنده و مایۀ شرم اسلام و مسلمانان گشته‌اند.

آن‌گاه در چنین فضایی، اگر این خبر در جهان منتشر بشود که 20 میلیون نفر، عاشق، لبریز از عواطف انسانی و در پاسداشت همۀ کرامت‌های انسانی، در اوج زیبایی و شکوه، نظم و برادری و صفا و صمیمیّت، در این پیاده‌روی عظیم و معنادار شرکت جسته‌اند و اتفاقاً همۀ آن‌ها هم مسلمان‌اند، علامت سؤال عجیبی در ذهن انسان غربی شکل می‌گیرد که چرا هیچ‌گاه از این نوع از اسلام برای ما نگفتید و همیشه اسلام وهابی و سلَفی و دور از انسانیّت در رسانه‌های شما جای داشت؟!

و لذاست که می‌بینیم، این رویداد عظیم و شاید بی‌نظیر در پهنۀ دنیا و طول تاریخ، در صدر اخبارِ رسانه‌‌های عمدتاً صهیونیستی بین‌المللی جایگاهی ندارد. (که بنده خود چندسال در ایام اربعین سایت‌ها، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مهم جهانی را رصد نموده‌ام.)

امّا در عین حال نباید، ناامید بود، چراکه فطرت‌ها و وجدان‌های آگاه در همه جاهست و بایستی در هر نقطه‌ای که شیعیان حضور دارند، با استفاده از همۀ روابط و امکانات، از رسانه‌های رسمی و مطبوعات این مهم را طلب نموده‌ و اگر هزینه‌هایی هم دارد، برعهده بگیرند.

در کشور اتریش، نگارنده (1) با انجام مذاکرات با رسانۀ رسمی اتریش ORF و توضیح راه‌پیمایی اربعین و اهمیّت آن و درخواست از نهادهای مختلف مثل رایزنی فرهنگی، سفارت جمهوری‌اسلامی ایران و ... در راستای فشار بر این رسانه‌ها و طلب کردن آن به عنوان حقّی از حقوق شیعیان و علوی‌ها، در نهایت سال گذشته موفقّ گشته و سایت رسمی صدا و سیمای اتریش، به عنوان یکی از اوّلین رسانه‌های‌غربی، به صورتی نسبتاً مفصّل و بی طرفانه به جریان پیاده‌روّی اربعین پرداخته و آنرا منتشر نمود.

- اکنون بخاطر سکوت مرگبار و طولانی مراکز مهّم اسلامی اهل سنّت مثل الازهّر، الزیتونه و ... در مقابل انحرافات و افراطی‌گری‌های سلفی‌ها و وهابیّون، جهان، تشنۀ شنیدن صدای دیگری از اسلام و دیدن تصویر دیگری از مسلمانان است که آن صدا، چیزی جز مکتب انسانی، عقلانی و عاشقانه و عدالت‌ طلب، اهل‌بیت (ع) نیست که اکنون یکی از نمادهای اصلی آن پیاده‌روی عظیم اربعین است.

- نگاهی به بُعد سیاسی و امنیتی رویداد «اربعین بزرگ»

اکنون این حرکت عظیم عملاً تحت حمایت مراجع عظام شیعه قم و نجف و بویژه با پشتیبانی ولایت‌ فقیه، صورت می‌پذیرد و این خود خواسته یا ناخواسته نشان می‌دهد که شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت (ع)، به لطفِ عقلانیّت موجود در این مکتب، جماعتی سرِخود و بی‌منطق و بی‌ امام و راهبر نیستند و این عقبۀ عظیم 20 میلیونی که تنها بخشی از پتانسیل عظیم جهان تشیع است، قابلّیت هدایت و استفاده در مواقع ضروری را داراست که نمونۀ بارز آن هم‌اکنون در جبهه‌های نبرد با تروریست‌های تکفیری در عراق، سوریه، لبنان و ... قابل مشاهده است که چگونه خون افغان، فارس، عرب، پاکستانی و ... در دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) و مظلومان و بیگناهان بهم آمیخته شده است.

عبور از حصار تنگ ملی‌گرایی و حرکت به سمت «امّت واحده» ویژگی مهم دیگر، عزیزان مدافع حرم می‌باشد.

طبیعی است که دشمنانِ آگاه از هم‌اکنون به دنبال آسیب‌زدن و کپی‌سازی و ایجاد تفرقه در این حرکت عظیم باشند، چراکه آنها می‌دانند، با وجود چنین پتانسیلی، رژیم‌های زیاده‌خواه و فرقه‌گرای منطقه مثل رژیم اسرائیل، عربستان، بحرین و اخیراً ترکیه شانسی برای تقابل با این عقبۀ عظیم 20 میلیونی ندارند.

لذاست که باید مراقب بود و اگر در آینده دیدیم، برخی فتوا به وجوب قمه‌زنی دادند و یا در استحباب پیاده‌روی اربعین خدشه کردند و یا جداکردن هیأت و مراسم حسینی، از سیاست را تبلیغ نمودند، (البته سیاست واقعی و نه سیاست بازی) و یا بر دامن‌زدن به عوامل تفرقه و تحریک نقاط حسّاس بین شیعیان و اهل سنّت، تأکید داشتند، نباید تعجّب کرد، این افراد دانسته و یا ندانسته، پازِل و جدول دشمنان را تکمیل نموده و در زمین آنها بازی می‌کنند.
 
 (1): نگارنده از تحصیل‌کردگان حوزۀ علمیه قم و مسلّط به زبان آلمانی بوده که همسرشان نیز از خانواده‌های فعّال شیعیان اتریشی‌الاصل می‌باشند که چندسالی است براساس نظر و درخواست برخی مراکزاسلامی، در منطقۀ آلمانی زبان به امور فرهنگی و تبلیغ اشتغال دارد.