ریپورتر

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

۲۸ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

۳۰
آذر

 در این دیدار که در محل ستاد ارتش انجام شد فرزند شهید قلیچ‌خانی نماینده اعضای هیئت فرزندان شهدای اسلام، این هیئت را نمونه موفق گردهمایی فرزندان شهدا به ویژه فرزندان شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: هدف از شکل‌گیری این هیئت، ترویج فرهنگ غنی ایثار و شهادت فارغ از هر تفکر حزبی، جناحی و گرایش سیاسی بوده و اعضای آن به واسطه برکت و شأن خون پدران شهیدشان برای زنده نگه داشتن یاد شهدا تلاش بسیاری کرده اند.

همچنین فرزند شهید صفا برگزاری یادواره ملی شهدای ارتش با استفاده از ظرفیت فرزندان شهدا را از دغدغه‌های هیئت فرزندان شهدای اسلام دانست.

۲۷
آذر

معرفی کشورهایی که ارتش ندارند !

بدون وجود ارتش، امنیت یک کشور را می توان تضمین کرد؟ شاید بیشتر مردم فکر کنند که این سؤال به کلی متناقض است و خود خودش را رد می کند، اما حقیقت آن است که در دنیا کشورهایی وجود دارند که حاکمیت ارضی خود را بدون داشتن یک ارتش واقعی حفظ می کنند.بعضی از کشورهای این فهرست هیچ ارتشی ندارند و بعضی دیگر به ارتش کشورهای قدرتمندتری وابسته هستند که در مواقع اضطراری به کمک آن ها می آیند. در بعضی کشورهایی که هیچ گونه ارتش دائمی ای وجود ندارد، پلیس همان نقش ارتش را ایفا می کند.

در ادامه با کشورهایی آشنا خواهیم شد که ارتش ندارند.

۲۵
آذر
دشمن چندبار تجهیزات ارتش ایران را امتحان کرد و ضربه‌اش را خورد

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر دشمن می‌خواهد متوجه به روز بودن یا به روز نبودن تجهیزات ما شود، می‌تواند امتحان کند، چندین مرتبه هم امتحان کرده‌اند و ضربه‌اش را خورده‌اند.امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی در حاشیه مراسم اختتامیه دوره رزم مقدماتی دانش‌پژوهان ارتش، در پاسخ به سوالی درباره فضاسازی رسانه‌های بیگانه درباره تجهیزات و ادوات نظامی مورد استفاده در ارتش، گفت: ادوات ارتش در معرض دید ملت قرار دارد و شما خبرنگاران هم بیش از سایرین این ادوات و تجهیزات را مشاهده کرده‌اید. مردم باید قضاوت کنند که آیا ادوات ارتش ادواتی فرسوده است یا اینکه توانایی مقابله با هر دشمنی را دارد.

۲۵
آذر
ارتشها پیشران توسعه هستند/ بهره وری باید هدف سازمان ها باشد

رئیس سازمان ملی بهره وری گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، ارتش­ ها همواره پیشران توسعه بوده ­اند. به نقل از سازمان ملی بهره وری، فاطمه پهلوانی، در جمع کمیته ­های بهره ­وری وزارت دفاع و سازمان های تابعه، اظهار داشت: توجه به بُعد کارایی در بهره ­وری برای سازمان های ایرانی بسیار مهم است.رئیس سازمان ملی بهره وری افزود: بهره­ وری هدف غایی عملکرد یک سازمان است لذا می­بایست همچون چتری گسترده همه اقدامات دیگر اعم از ارتقای کیفیت فرآیند و فرآورده، استانداردسازی، ارزیابی عملکرد و سایر اقدامات بهبود را در برگیرد.

۲۳
آذر

چندی قبل امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر از در دستور کار بودن ساخت ناوشکن رزمی سنگین با تُناژ بین ۵ تا ۷ هزار تُن خبر داد و گفت که این ناوشکن قرار است در قالب پروژه‌ای به نام «نگین» طراحی و ساخته خواهد شد.

این خبر از جهات مختلفی حائز اهمیت است که در گزارش زیر به برخی ابعاد آن خواهیم پرداخت.ناوشکن ها دسته ای از شناورهای رزمی چند منظوره هستند که از نظر وزنی معمولاً در تناژ بالای ۵۰۰۰ تُن و از نظر مأموریتی قابلیت های متنوعی از درگیری با شناورها و زیرسطحی های دشمن تا اهداف هوایی و حتی زمینی را بر عهده دارند. بنابراین به طور کلی یک ناوشکن می تواند در انواع مأموریت‌های مد نظر یک نیروی دریایی شرکت داشته باشد. البته برخی ناوشکن ها نیز با مأموریت تخصصی به عنوان مثال دفاع هوایی یا عملیات ضد زیردریایی ساخته می شوند.ناوشکن‌های مطرح ساخته شده در دنیا در ۲۰ سال اخیر عمدتاً تُناژ بالای ۶۰۰۰ تُن دارند و نمونه های اندکی با تُناژ ۸ هزار تُن و ۱۰ هزار تُن یا بالاتر ساخته می شوند. از نظر ابعادی عمدتاً طول بین ۱۴۰ تا ۱۵۵ متر و عرض بین ۱۷ تا ۲۰ متر در این رده از شناورها مشاهده می شود.

۱۸
آذر
روایت واشنگتن پست از زندگی تندروترین فرقه های یهودی در سرزمین‌های اشغالی 

 روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست به گزارشی درباره یک فرقه مذهبی اسرائیلی معروف به «حریدی‌ها» پرداخت که به طور کل از جهان کناره‌گیری کرده است؛ تاجایی که طرفداران این فرقه در زندگی خود تا به ‌حال نه رادیو گوش کرده اند٬ نه یک تلفن هوشمن دیده‌اند و نه از وجود اینترنت خبر دارند.این گزارش با پرداختن به زندگی دختری به نام روث بوروفسکی که قبلا عضو فرقه حریدی‌ها بوده و اکنون از آن جداشده آغاز می‌شود. واشنگتن پست نوشت که روث بوروفسکی در یک کتابخانه عمومی نشسته بود و با گوشی هوشمند خود کلمه فسفات را جستجو می کرد.بر اساس گزارش مذکور٬ فردی به نام روث بروفسکی ۱۹ ماه قبل  و درحالی‌که ۲۷ سال از عمر خود را در یکی از فرقه های یهودی افراط‌گرا بود٬ نه چیزی درباره فسفات شنیده و نه گوشی هوشمند دیده بود.او می‌گوید که تا به حال یک کتابخانه ندیده بود؛ اما اکنون نمی‌توان او را از کتابخانه خارج کرد.

۱۸
آذر

 بررسی بخش دفاعی لایحه بودجه ۹۹، نشان می‌دهد که بودجه سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی از ۱۵ هزار میلیارد تومان مصوب سال ۱۳۹۸ به ۱۸ هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ کشور نشان می‌دهد بودجه ارتش، سپاه و ناجا نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است. حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز گذشته با حضور در مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را به مجلس تقدیم کرد. طبق قانون، نمایندگان مجلس ۳۰ روز فرصت دارند تا با تشکیل کمیسیون تلفیق، لایحه پیشنهادی دولت را بررسی کرده و پس از بررسی و تصویب به صحن علنی مجلس ارائه کنند. لایحه بودجه سال ۹۹ پس از تصویب در صحن علنی مجلس، به شورای نگهبان فرستاده می‌شود و پس از تصویب شورای نگهبان، قانون بودجه توسط رئیس مجلس برای اجرا به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود. رئیس جمهور نیز پس از دریافت قانون بودجه، آن را برای اجرا به دستگاه‌هایی اجرایی کشور ابلاغ می‌کند.

۱۶
آذر

پهپاد رزمی «سیمرغ» به نیروی دریایی ارتش ملحق شد

 آیین رونمایی والحاق پهپاد رزمی، شناسایی و تاکتیکی سیمرغ با حضور امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش و امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در منطقه سوم نبوت نداجا برگزار شد.پهپاد سیمرغ نمونه دریایی پهپاد شاهد-۱۲۹ است که پیش از این در اختیار نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داشت و قابلیت اجرای عملیات رزمی بر علیه اهداف زمینی را با استفاده از بمب‌های هوشمند و هدایت دقیق سدید دارد.این پهپاد کاملا بومی، دارای برد بلند و چند منظوره است که توانایی انجام پایش و اجرای تاکتیک‌های رزمی و جنگالی را داراست و تبدیل به دست بلند نیروی دریایی نیروی دریایی ارتش در آب های دور دست بر علیه دشمنان می‌شود.

۱۶
آذر

 مشمولان غایبی که به خدمت اعزام می شوند در صورتی که حین خدمت، از وضعیت انضباطی خوبی برخوردار بوده و دارای حسن اخلاق و رفتار و جدیت در انجام وظیفه از خود نشان دهند، یا در عملیات جنگی ابراز شجاعت و فداکاری کرده یا دارای شرایط خاص باشند.

ضوابط نهایی بخشش اضافه خدمت سنواتی کارکنان وظیفه اعلام شد. پیش از این تغییراتی در نحوه بخشش اضافه خدمت سنواتی سربازان اعمال شده بود که اخیرا بخشنامه مربوط به آن نیز تحت عنوان طرح میثاق 6 از سوی نیروهای مسلح صادر شده است.

۱۵
آذر

 اما مهمتر از همه اینها، نامه سه کشور اروپایی عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، است. سفرای سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه به دبیرکل سازمان ملل، ادعا کردند «توسعه موشک‌های بالستیک دارای قابلیت هسته‌ای توسط ایران» با قطعنامه شورای امنیت که از ایران می‌خواهد هیچ فعالیتی در زمینه توسعه چنین موشک‌هایی انجام ندهد، مغایر است. سفرای این سه کشور آنتونیو گوترش را ترغیب کردند که در گزارش بعدی‌اش، شورای امنیت را مطلع کند که فعالیت موشک بالستیکی ایران با قطعنامه‌ای که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را تایید کرد، ناسازگار است.در ۲۴ ساعت گذشته، ادعا‌هایی علیه ایران در رسانه‌های بزرگ غربی مطرح شده که همگی ناگهان برنامه موشک‌های بالستیک ایران را برجسته می‌کنند.