ریپورتر

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

۶۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۱
خرداد

خبرگزاری فارس: اتحاد رژیمهای سلطنت در جنگ سرد عربی

اولین برخورد جدی ایران با عربستان در دوران محمدرضا پهلوی، به حادثه گردن زدن یک ایرانی در مراسم حج سال ۱۳۲۲ بازمی‌گردد. ظاهر قضیه این بود که این ایرانی به دلیل وضعیت بد مزاجی، در مسجدالحرام استفراغ کرد و حکومت عربستان او را به بهانه توهین به این مسجد گردن زد.ایران به دلیل داشتن موقعیت ژئوپولتیک در جهان، همواره مورد توجه قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بوده و این موضوع سبب شده است روابط این کشور با سایر کشورها تحت تاثیر این متغیر قرار گیرد.این نکته درباره روابط ایران با کشورهای همسایه نیز مصداق داشته است، به طوری که فراز و فرود روابط ایران با آنها همیشه تابعی از تحولات بین‌المللی و تاثیر متقابل آن بر ساختارهای داخلی کشورهای منطقه بوده است.بر این اساس مروری بر روابط ایران و عربستان در دوران پهلوی دوم تا زمان انقلاب اسلامی نشان می‌دهد این دو کشور با تمامی اختلافاتی که در حوزه‌های مختلف داشته‌اند، همچنان تلاش کرده‌اند روابطشان را حفظ کنند. در این نوشتار درصدد هستیم به عواملی اشاره کنیم که سبب شده بود این دو کشور تلاش کنند روابط بین خود را با وجود همه اختلافات حفظ کنند و گسترش دهند.

۳۱
خرداد
تحقیر اروپا توسط ترامپ/ چرا آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد؟

یکی از اصول سیاست خارجی ترامپ بی اعتنایی به نهادها ، معاهدات و سازمان های بین المللی برای پیشبرد اهداف آمریکا به صورت مستقیم و بی واسطه می باشد. به همین دلیل رویه ای که ترامپ در پیش گرفته منجر به تنزل جایگاه آمریکا در ساختار نظام بین الملل خواهد شد اما در مقابل به رویکرد چندجانبه گرایی و وجهه نهادهای بین المللی نیز ضربات جبران ناپذیری وارد می کند.دولت ترامپ از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز خارج شد. در کنفرانش خبری که نیکی هیلی ، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد دو روز قبل در واشنگتن برگزار کرد ضمن انتقاداتی گفت این شورا شایسته نامی که دارد نمی باشد.هیلی شورای حقوق بشر سازمان ملل را به اقدامات یکجانبه گرایانه به نفع کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا متهم کرد و در مقابل از تصمیمات مغرضانه آن علیه رژیم صهیونیستی انتقاد کرد. نیکی هیلیT شورای حقوق بشر سازمان ملل را به فاضلاب تشریح کرد و گفت که این شورا مدت زیادی است که از عاملان نقض حقوق بشر حمایت می کند.

۳۰
خرداد
بازآماد یک فروند هواپیمای F-4 نیروی هوایی ارتش

عملیات بازآماد(اورهال) یک فروند هواپیمای F-4 نیروی هوایی ارتش در پایگاه شهید لشکری به پایان رسید.متخصصان پیشکسوت و جوان نیروی هوایی ارتش با تکیه بر توان داخلی و با صرف 18 هزار و 500 نفر ساعت کار، توانستند یک فروند هواپیمای فانتوم F-4 را بازآماد (اورهال) کنند.گفتنی است این هواپیما پس از پروازهای آزمایشی و ‌نهایی نهایی، صبح امروز به ناوگان عملیاتی نیرو هوایی ارتش پیوست.

۳۰
خرداد

رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبرمعظم انقلاب دیدار کردند. گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب در این دیدار به شرح زیر است: امام فرمودند «مجلس عصاره‌ی همه‌ی فضائل ملت است». دقت کنید، نگفتند عصاره‌ی همه‌ی خصلت‌های ملت. این ملت در تاریخ، نماد ایمان، علم، اعتمادبه‌نفس، افتخار به داشته‌های خود و نماد پایداری بوده است. البته متأسفم که مطالعه‌ی تاریخ در میان جوانان ما کم است.سلجوقی‌ها که به ایران تهاجم کردند نه‌فقط در تمدن ایرانی هضم شدند، بلکه ناچار، به مروجان و مبلغان فرهنگ ایرانی تبدیل شدند. مغول‌ها هم نتوانستند فرهنگ و تمدن و نیاز خود را به ما تحمیل کنند. در دوره‌ی ما هم ۴۰ سال است که سخت‌ترین دشمنی‌ها با ملت ایران می‌شود، هر کاری توانسته‌اند کرده‌اند: از جنگ، تحریم و توطئه‌ی امنیتی. حالا این ملت را با قبل از انقلاب مقایسه کنید؛ اقتدار و عظمت این ملت، پیشرفت و علم این ملت، حضور این ملت در عرصه‌های بین‌المللی را ببینید. شما عصاره‌ی فضائل این ملتید.

۲۹
خرداد
شلیک راکت از بالگردهای ارتش و سپاه

بالگردهای کبرا و طوفان هوانیروز ارتش و سپاه مجهز به راکت‌های ۷۰ میلی‌متری هایدرا هستند که برد ۸ کیلومتری دارد.یکی از تسلیحات اصلی بالگردهای کبرا و طوفان (نمونه ساخت ایران بالگرد کبرا)، راکت‌های 70 میلی‌متری هایدرا است. این راکت‌ها معمولا در لانچر‌های 19 تایی روی این بالگردهای نصب می‌شوند و نقش بسزایی در کارایی بالگردهای کبرا و طوفان دارند. راکت‌های هایدرا از پیشرانه‌های سوخت جامد بهره می‌برند که برد آنها را به 8 کیلومتر می‌رساند. این راکت‌ها دارای انواع کلاهک‌های ضد نفر و ضد تانک هستند که قابلیت نفوذ در 300 میلیمتر زره را دارند. در ادامه تصاویری از شلیک راکت‌های هایدرا از بالگردهای هوانیروز ارتش و سپاه را ببینید.

۲۹
خرداد

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند:

اَلمُومِنُ دَعِبٌ لَعِبٌ وَ المُنافِقٌ قَطِبٌ غَضِبٌ.

مومن شوخ و بامزه است و منافق اخمو و ترشرو است.

تحف العقول، ص۴۹

۲۸
خرداد

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: نامه این جنبش به دادستان تهران درباره ویلای مصادره‌ای لواسان امروز رسانه‌ای خواهد شد. محمدجواد معتمدی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در ارتباط با نامه‌ای که این تشکل دانشجویی به تازگی در خصوص ویلای لواسان منتشر کرده است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گزارش این نامه‌ای که به دادستان تهران نوشته و در فضای مجازی منتشر شده است امروز رسانه‌ای خواهد شد. ما آذر ماه سال گذشته نامه‌ای به ستاد اجرایی که متصدی امر اموال مصادره‌ای است، نوشتیم و در این نامه نسبت به ویلای مصادره‌ای لواسان توضیحاتی دادیم. وی ادامه داد: بعد از پیگیری‌های ستاد اجرایی و جلساتی که داشتیم، متوجه شدیم که سال ۹۲ هم در مورد تخلیه این ویلا دستوراتی صادر شده بود، که البته این موضوع نقل و قول است. این فعال دانشجویی گفت: بعد از این نامه ما، برای بار دوم ستاد اجرایی پیگیر این موضوع می‌شود، مجدد اواخر آذر سال گذشته نامه پاراف می‌شود که این ملک تخلیه شود.

۲۸
خرداد
روایتی از رابطه دکتر چمران با ارتشی‌ها و فرماندهان

شاید بتوان گفت که بین رزمندگان ستاد نامنظم و پرسنل یگان خودشان فرقی قائل نبودند و برای پیشرفت اهداف جنگ و بیرون راندن دشمن از سرزمین مقدس ایران همه‌گونه همکاری و مساعدت را می‌کردند. امیر سرتیپ دوم بازنشسته ابراهیم مرآتی در خاطره‌ای پیرامون چگونگی تقسیم‌بندی افراد از سوی شهید مصطفی چمران روایت می‌کند: آقای دکتر رابطه بسیار نزدیگ و صمیمی با فرماندهان یگان‌های ارتشی داشتند. به‌طوری‌که در خاطرم هست تیمسار فلاحی و تیمسار ظهیرنژاد روسای وقت ستاد مشترک ارتش به محض ورود به خوزستان اولین اقدام‌شان این بود که جهت دیدار و هماهنگی با دکتر چمران در ستاد جنگ‌های نامنظم برای بررسی پیشرفت اوضاع جبهه‌ها بود بروند.فرمانده لشکر۱۶ قزوین جناب سرهنگ لطفی و همچنین جناب سرهنگ نیاکی فرمانده لشکر ۹۲ اهواز که هر دو از افسران مخلص، شجاع، فداکار و با اخلاق ارتش بودند، رابطه بسیار صمیمی و نزدیکی با دکتر چمران داشتند و هر زمان که ستاد نامنظم بطور اختصاصی یا عملیات‌های مشترک با ارتش یا سپاه برنامه‌ای داشت با اعلام نیازمندی‌ها از قبیل وسائل مهندسی یا پشتیبانی مهمات و پشتیبانی رزمی توسط ستاد جنگ‌های نامنظم، این فرماندهان عزیز با تمام وجود و مخلصانه سعی خود را برطرف کردن این نیازمندی‌ها مبذول می‌داشتند.

۲۷
خرداد
 
 از محاصره مدافعان حرم توسط تکفیری‌ها تا قیچی کردن جبهه‌النصره و شکست آنها

دیدم یک روز جاسم به خودش رسیده و محاسنش را کوتاه کرده. پرسیدم جاسم خبری شده؟ گفت: می‌خواهم تر و تمیز باشم تا معراج شهدا زحمت نکشه.هفت سال از جنگ نیابتی آمریکا در سوریه گذشته است، جنگی که در ابتدای کار به سمت پیشبرد اهداف یانکی‌ها رفت؛ اما بعد از گذشت مدتی با ورود محور مقاومت به این جنگ قواعد، این بازی عبری - غربی - عربی تغییر کرد و برگ برنده در اختیار دولت و ملت سوریه قرار گرفت.در این بین مدافعان حرم بودند که نقش تعیین‌کننده در پیروزی جبهه مقاومت داشتند و با تقدیم خون‌های بسیار، نهال مقاومت را قوی‌تر از قبل کردند. گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به گردآوری خاطرات فرماندهان جانباز مدافع حرم در سوریه و عراق پرداخته است.

۲۶
خرداد

دبیر شورای نگهبان از جلسه نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با رهبر معظم انقلاب ناگفته هایی را منتشر کرد. عباسعلی کدخدایی دبیر شورای نگهبان در پایگاه اطلاع رسانی خود، از جلسه نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با رهبر معظم انقلاب ناگفته هایی را منتشر کرد که مشروح آن را در زیر می خوانید:

نزدیک ظهر بیست و ششم خرداد ماه ۱۳۸۸ بود که آقای حقانی از دفتر رهبر انقلاب تماس گرفتند و گفتند که بعد از ظهر جلسه‌ای با حضور رهبر انقلاب در بیت معظم‌له تشکیل می‌شود. گفتند که از اعضای شورای نگهبان هم باید در جلسه حضور داشته باشند. بنده از کمّ و کیف جلسه اطلاعی نداشتم و وقتی به آن‌جا رفتم، متوجه موضوع جلسه شدم. من به اتفاق آیت‌الله لاریجانی و حاج‌آقا علی‌زاده به‌عنوان نمایندگان شورای نگهبان در جلسه حاضر بودیم. از وزارت کشور هم جناب آقایان دانشجو و شریفی‌راد بودند. از طرف هر کاندیدا نیز نمایندگانی از ستاد انتخاباتی‌شان آمده بودند که البته تعدادشان متفاوت بود، از دستگاه‌های دیگر مثل صدا و سیما و وزارت اطلاعات هم بودند.