ریپورتر

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

۴۹ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۰
مهر
آیا ایران می‌تواند ناوهواپیمابر آمریکایی غرق کند؟
یکی از ابزارهای سیاست و حیثیت آمریکا در خاورمیانه، ناو هواپیمابر نیروی دریایی آن است اما ایران در تحیقر کردن این ابزارهای قدرت آمریکا معروف است.با افزایش تنش بین ایران و آمریکا، یک رسانه‌ی غربی به احتمال رویارویی ایران و آمریکا پرداخت. وبگاه «نشنال اینترست» در گزارشی با طرح پرشسی درباره توانمندی ایران در غرق کردن یک ناو هواپیمابر آمریکایی نوشت: متخصصان و ناظران خارجی معتقدند که ایران توجه قابل ملاحظه‌ای به درهم شکستن یک ناو هواپیمابر آمریکایی داده است.
۲۹
مهر
جانشین فرمانده کل ارتش می‌گوید: رایزنی‌ها با طرف روسی برای کسب موافقت جهت خرید جنگنده سوخو ۳۰ را ادامه می‌دهیم اما فعلا قطعنامه‌های سازمان ملل مانع این کار هستند. 
 امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان از سال 1359 وارد ارتش جمهوری اسلامی ایران شده و از سال 1362 به عنوان فرمانده گروهان رسما وارد دفاع مقدس می‌شود. پس از پایان دفاع مقدس در سمت‌های مختلفی در ارتش ایفای نقش می‌کند تا اینکه در سال 1387 به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش انتخاب می‌شود. 
 وی پس از 8 سال فرماندهی نیروی زمینی ارتش و اقدامات شایسته در جهت ارتقای توان رزم این نیرو، سال گذشته با حکم فرمانده کل قوا به عنوان جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.
در ادامه گفتگوی تسنیم با امیر پوردستان را می‌خوانیم: 
۲۹
مهر
گزارش ها از این حکایت دارد که اقتصاد ایران در پنج ماهه نخست امسال با کسری بودجه حدود 47 هزار میلیارد تومانی روبه رو شده است. این رقم حدود 15 درصد کل رقم بودجه کشور است.
روزنامه شرق در این باره نوشته است: «آمارها حکایت از آن دارد که با وجود افزایش ٩٧درصدی نفتی، بخش زیرساخت‌ها و عمرانی، چندان اقبال نداشته و فقط سهم هفت‌درصدی از بودجه نصیبش شده است.»
بر اساس این گزارش، در پنج‌ماهه نخست سال جاری ٣٦هزار و ٧٥٠ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به عملکرد مدت مشابه سال ٩٥ بالغ بر ٣,٢درصد رشد داشته است. این رقم در حالی تحقق یافته که نسبت به آمار مصوب پنج‌ماهه یعنی ٤٩هزار و ٤٥٠ میلیارد تومان، حدود ١٢هزار میلیارد تومان با عدم تحقق مواجه بوده است. در پنج‌ماهه‌ اول بالغ بر ٨٩ هزار و ٣٩٠ میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری پرداختی وجود داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ١٥.١درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین تراز عملیاتی در این مدت با رشد ٤٥.٤ درصد رشد به منفی ٤٦ هزار و ٩٠٠ میلیارد تومان رسیده است.
۲۷
مهر
همزمان با تحولات عراق  و خروج نیروهای اقلیم کردستان از استان تحت مناقشه کرکوک، کردهای سوریه نیز توانستند با حمایت آمریکا رقه را از نیروهای داعش پس بگیرند. اکنون در عراق کردها در وضعیت بسیار پیچیده و حساسی هستند که در آن هم با دولت مرکزی به شدت اختلاف دارند، هم روابط شان با همسایگان تیره و تار است و از سوی دیگر اختلافات داخلی شدیدی دارند. در سوریه نیز کردها به موفقیت تازه ای دست یافته اند که این می تواند برای ترکیه خوشایند نباشد.
 آیا مسئله
پس از شکست داعش در عراق و سوریه در ماه های اخیر تحولاتی در خاورمیانه رخ داده است که نگرانی های تازه ای را ایجاد کرده است.  اقلیم کردستان عراق با اصرار مسعود بارزانی همه پرسی استقلال برگزار کرد. در این همه پرسی به گفته اقلیم بیش از 90درصد ساکنان اقلیم با جدایی کامل از عراق و اعلام استقلال موافقت کردند. اقلیم کردستان این همه پرسی را در مناطق تحت مناقشه به خصوص استان کرکوک نیز برگزار کرد که در ادامه با واکنش تند دولت مرکزی روبه رو شد.
۲۴
مهر
تعلیق عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد و چند نکته
اواخر شهریور شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایت وارده، رای به توقف فعالیت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد داد.

در یکی از آخرین واکنش ها، نمایندگان استان یزد از علی لاریجانی خواسته‌اند تا در برابر تعلیق عضویت سپنتا نیکنام موضع گیری کند. این نمایندگان در نامه خود گفته‌اند «تصمیمات قضایی باید در راستای تقویت وحدت و انسجام ملی و امنیت کشور و حیثیت داخلی و بین‌المللی نظام سیاسی و حقوقی باشد». نمایندگان یزد از رئیس مجلس خواسته‌اند «به منظور صیانت از قوانین و مقررات» اقدام کند.

۲۴
مهر

نامش با «سعید مرتضوی» و «کهریزک» گره خورده و سایه این دو پدیده بر زندگی شغلی و شخصی او چنان سنگین شده که بعید است به این زودی از آنها رها شود. حاشیه‌های پرونده بازداشتگاه کهریزک همین‌طور دنبالش می‌دوند، مانند ماجرای اسلحه‌کشی در اصفهان یا دیگر پرونده‌های قضائی‌اش که به‌عنوان متهم یا محکوم، منجر به حضورش در زندان شده است.

 

حکایت نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش هم در نوع خود جالب است: اسفند ٩٥ برای پیگیری موضوعی به دفتر یکی از علمای قم رفته بودم و چهره او برایم آشنا آمد، همکلام شدیم و از ترفندهای خاص برای ترغیب به انجام یک گفت‌وگوی مفصل درباره حوادث سال ٨٨، ماجرای بازداشتگاه کهریزک، قاضی مرتضوی، احمدی‌نژاد و... استفاده کردم. از رسانه‌ا‌ی‌شدن بسیار هراس داشت و معتقد بود هر مصاحبه‌ای ممکن است منجر به بغرنج‌تر‌شدن وضعیت پرونده‌های بازمانده‌اش شود. اطمینان دادم پرسش‌ها آن‌طور نخواهد بود که آسیبی متوجه‌اش شود.

۲۱
مهر

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات اخیر همتای آمریکایی خود، او را به مطالعه تاریخ، جغرافیا و ادب و همچنین حقوق و عرف بین‌الملل دعوت کرد.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهور ایران شامگاه روز جمعه در واکنش به سخنان ضد ایرانی دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا اظهار داشت: لازم دانستم که پس از صحبت‌هایی که از رییس جمهور فعلی آمریکا شنیده شد، نکاتی را به عرض مردم ایران برسانم؛ اولا در صحبت‌های آقای ترامپ که در آن سیاست‌های آمریکا درباره آن تبیین شد، جز فحاشی و مشتی از اتهامات واهی علیه ملت ایران حرف دیگری وجود نداشت.
وی گفت: من رییس‌جمهور آمریکا را دعوت می‌کنم که هم تاریخ را بهتر بخواند و هم جغرافیا را و هم نسبت به تعهدات بین‌المللی و هم راجع به ادب و اخلاق و عرف جهانی و بین‌المللی؛ ظاهرا ایشان خبر ندارند که دولت آمریکا دولت کودتا در شصت و چند سال پیش در این کشور روی کار آورد و قدرتی بو دکه با پول و اعمال نفوذ و استفاده از مزدوران خود حکومت قانونی این سرزمین را سرنگون کرد.

۲۱
مهر
ترامپ: برجام را تأیید نمی‌کنیم و نخواهیم کرد/تحریم های شدید علیه سپاه پاسداران
رییس‌جمهور آمریکا مدعی شد: اقدامات خصمانه ایران تا امروز ادامه دارد و از حامیان اصلی تروریسم در دنیاست.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز جمعه با حضور در کاخ سفید در مورد راهبرد فراگیر جدید آمریکا در قبال ایران و نیز پایبندی ایران به برجام سخنرانی کرد.

دونالد ترامپ عصر روز جمعه به وقت واشنگتن در کاخ سفید در سخنانی ضمن تکرار ادعاهای تاریخ مصرف گذشته و واهی اعلام کرد: رژیم ایران به تروریست‌هایی که در 11 سپتامبر حضور داشتند کمک کرد از جمله پسر اسامه بن‌لادن.

۲۱
مهر
کاخ سفید امروز (جمعه) متن کلیات استراتژی جدید دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» علیه جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد.

بر این اساس، «دونالد ترامپ»‌ رئیس جمهور آمریکا در مشورت با تیم امنیت ملی خود، استراتژی جدید و پیشنهادی آنها درباره ایران را پذیرفت.

این استراتژی حاصل 9 ماه بررسی و محاسبات با کنگره و متحدان آمریکا، درباره چگونگی حفظ منافع امنیتی آمریکا، به بهترین شکل ممکن است.

عناصر کلیدی این استراتژی عبارتند از؛ «تشدید نظارت بر توافق هسته‌ای، بازرسی از مراکز نظامی و افزایش فشار بر سپاه پاسداران»

در این سند که بیشتر بندهای آن بر اساس ادعاهای بی‌پایه‌ و اساس آمریکا علیه ایران تنظیم و تدوین شده، آمده است: «استراتژی جدید آمریکا درباره ایران بر خنثی‌سازی فعالیت‌های بی‌ثبات کننده تهران و نفوذ این کشور به ویژه در حمایت از تروریسم و شبه‌نظامیان متمرکز است.

آمریکا در این راستا اتحاد خود با متحدان سنتی و شرکای منطقه‌ای و توازن قدرت در منطقه را احیا خواهد کرد.

۲۱
مهر
فساد به بازتولید خودش کمک می‌کند شعار دادن و قدم گذاشتن در راه مبارزه با فساد به تنهایی به جایی راه نخواهد برد.حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه فساد را معلول نابسامانی‌ها می داند نه علت نابسامانی‌ها. به اعتقاد او ساختار رانتی اقتصاد کشور خودش اصلی‌ترین محل شکل‌گیری رانت و فساد است. اقتصاد ایران عمدتا وابسته به توزیع درآمدهای حاصل از فروش منابع طبیعی است نه کار، تلاش و خلاقیت. حالا این منابع طبیعی در یک نظام مدیریتی پرمساله توزیع می شود و خود به خود فساد سیستمی می شود. به همین خاطر منابع عمومی و بین نسلی به سلیقه فردی افراد، دولت ها و کانون های قدرت توزیع می شود و طبیعتا هرکس می کوشد سهم بزرگتری را به دست بگیرد. از همین جهت کسانی که در قدرت قرار دارند یا اقوام آنها در اولویت قرار می‌گیرند.