ریپورتر

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

برخی از آثار استراتژیک «پیاده‌روی اربعین»

شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۰۶:۵۸ ب.ظ

همان‌طور که می‌دانیم، این حرکت عظیم انسانی و الهی اربعین از زوایای گوناگون قابل طرح و بررسی است، در این نوشتار، تنها به برخی از آثار جهانی، تاریخی، سیاسی و … آن خواهیم پرداخت.

-آنچه که در وهله اول با دیدن این موج انسانی و اتصّال آن به دریای حسینی و در ادامه پیوستن آن به اقیانوس بیکرانۀ رحمت الهی، به نظر می‌رسد، این است که این امر خارق‌العاده، به نوعی تحت تدبیر مقلّب‌القلوب و مدّبر‌الامور و ولّی کامل الهی است که قاعدتاً بایستی در بیدارکردن انسان‌ها و آماده نمودن ایشان برای عصر ظهور و آشکار نمودن چهرۀ واقعی مکتب اهل بیت (ع) نقش ویژه‌ای ایفا نماید.

شگفت اینکه این جمعّیت عظیم حدود 20 میلیون نفری، در یکی از نا‌امن‌ترین نقاط دنیا و به اسم خداوند، دین، حسین (ع)، عدالت و آزادگی و بدون اراده و تدبیر ویژه حاکمان و دولت‌ها گردهم جمع شده و بوسیلۀ خود مردم، بویژه مردم مخلِص و مهمان‌نواز عراق در حدود یک هفته تمام پذیرایی می‌شوند، حدود میلیونها وعدۀ غذایی مجانی و چند شبانه روز، آماده‌کردن محل اقامت و استراحت برای چنین جمعیّتی!

این اتفاق در حالی به وقوع می‌پیوندد که جهان، صدها سال است که دوران رنسانس و به اصطلاح روشنگری را پشت سر گذارده، دورانی که به اسم پوزپتویسم و آمپریسم و ... حسّ‌گرایی، عدد و رقم و کیل و وزن، بر همه چیز انسان‌ها‌ حتّی روح، اخلاق، دین و ارزش‌های آن‌ها بویژه در دنیای غرب سایه افکنده است.

کم‌کم، خدا، پیامبر، دین، اخلاق و ارزشها و ... به جرم جانشدن در ترازوی کوچک مادّیت و دیده‌نشدن در روزنۀ تنگ میکروسکوپ فلاسفه و دانشمندان غربی مادی‌گرا، از چرخۀ زندگی بشر کنار گذاشته شدند.

و انسان در قالب حیوانی مدرن، در جنگل بی‌خدایی و رهایی از قیودِ انسانی، یکّه و تنها رها گشت.

در چنین فضای وانفسایی، گویی بار دیگر خون حسین (ع)، از ورای تاریخ، پرچم و محور نجات انسان‌ها شده است تا با همان ادبیّاتی که می‌فهمند، یعنی عدد و رقم، وزن و حواسّ ظاهر، به نظارۀ این جمعیّت عاشق از دهها کشور و در اوج نظم و امنیّت، حول محور خدا، دین، ارزش‌ها و در یک کلام عشق حسینی (ع) بنشینند و با ترازوها، میکروسکوپ و هرچه که دارند، وجود عشق، روح، عاطفه و انسانیّت را در نهاد بشر و در دوران پسامدرن، جارزده و به اثبات برسانند!

از سوی دیگر، این همه در زمانه‌ای روی می‌دهد که عدّه‌ای وحشی، خونخوار، نام اسلام را به یغما برده و به اسم دین، خدا و پیغمبر (ص)، نفرت، وحشت و هر آنچه که غیرانسانی است را در جهان پراکنده و مایۀ شرم اسلام و مسلمانان گشته‌اند.

آن‌گاه در چنین فضایی، اگر این خبر در جهان منتشر بشود که 20 میلیون نفر، عاشق، لبریز از عواطف انسانی و در پاسداشت همۀ کرامت‌های انسانی، در اوج زیبایی و شکوه، نظم و برادری و صفا و صمیمیّت، در این پیاده‌روی عظیم و معنادار شرکت جسته‌اند و اتفاقاً همۀ آن‌ها هم مسلمان‌اند، علامت سؤال عجیبی در ذهن انسان غربی شکل می‌گیرد که چرا هیچ‌گاه از این نوع از اسلام برای ما نگفتید و همیشه اسلام وهابی و سلَفی و دور از انسانیّت در رسانه‌های شما جای داشت؟!

و لذاست که می‌بینیم، این رویداد عظیم و شاید بی‌نظیر در پهنۀ دنیا و طول تاریخ، در صدر اخبارِ رسانه‌‌های عمدتاً صهیونیستی بین‌المللی جایگاهی ندارد. (که بنده خود چندسال در ایام اربعین سایت‌ها، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مهم جهانی را رصد نموده‌ام.)

امّا در عین حال نباید، ناامید بود، چراکه فطرت‌ها و وجدان‌های آگاه در همه جاهست و بایستی در هر نقطه‌ای که شیعیان حضور دارند، با استفاده از همۀ روابط و امکانات، از رسانه‌های رسمی و مطبوعات این مهم را طلب نموده‌ و اگر هزینه‌هایی هم دارد، برعهده بگیرند.

در کشور اتریش، نگارنده (1) با انجام مذاکرات با رسانۀ رسمی اتریش ORF و توضیح راه‌پیمایی اربعین و اهمیّت آن و درخواست از نهادهای مختلف مثل رایزنی فرهنگی، سفارت جمهوری‌اسلامی ایران و ... در راستای فشار بر این رسانه‌ها و طلب کردن آن به عنوان حقّی از حقوق شیعیان و علوی‌ها، در نهایت سال گذشته موفقّ گشته و سایت رسمی صدا و سیمای اتریش، به عنوان یکی از اوّلین رسانه‌های‌غربی، به صورتی نسبتاً مفصّل و بی طرفانه به جریان پیاده‌روّی اربعین پرداخته و آنرا منتشر نمود.

- اکنون بخاطر سکوت مرگبار و طولانی مراکز مهّم اسلامی اهل سنّت مثل الازهّر، الزیتونه و ... در مقابل انحرافات و افراطی‌گری‌های سلفی‌ها و وهابیّون، جهان، تشنۀ شنیدن صدای دیگری از اسلام و دیدن تصویر دیگری از مسلمانان است که آن صدا، چیزی جز مکتب انسانی، عقلانی و عاشقانه و عدالت‌ طلب، اهل‌بیت (ع) نیست که اکنون یکی از نمادهای اصلی آن پیاده‌روی عظیم اربعین است.

- نگاهی به بُعد سیاسی و امنیتی رویداد «اربعین بزرگ»

اکنون این حرکت عظیم عملاً تحت حمایت مراجع عظام شیعه قم و نجف و بویژه با پشتیبانی ولایت‌ فقیه، صورت می‌پذیرد و این خود خواسته یا ناخواسته نشان می‌دهد که شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت (ع)، به لطفِ عقلانیّت موجود در این مکتب، جماعتی سرِخود و بی‌منطق و بی‌ امام و راهبر نیستند و این عقبۀ عظیم 20 میلیونی که تنها بخشی از پتانسیل عظیم جهان تشیع است، قابلّیت هدایت و استفاده در مواقع ضروری را داراست که نمونۀ بارز آن هم‌اکنون در جبهه‌های نبرد با تروریست‌های تکفیری در عراق، سوریه، لبنان و ... قابل مشاهده است که چگونه خون افغان، فارس، عرب، پاکستانی و ... در دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) و مظلومان و بیگناهان بهم آمیخته شده است.

عبور از حصار تنگ ملی‌گرایی و حرکت به سمت «امّت واحده» ویژگی مهم دیگر، عزیزان مدافع حرم می‌باشد.

طبیعی است که دشمنانِ آگاه از هم‌اکنون به دنبال آسیب‌زدن و کپی‌سازی و ایجاد تفرقه در این حرکت عظیم باشند، چراکه آنها می‌دانند، با وجود چنین پتانسیلی، رژیم‌های زیاده‌خواه و فرقه‌گرای منطقه مثل رژیم اسرائیل، عربستان، بحرین و اخیراً ترکیه شانسی برای تقابل با این عقبۀ عظیم 20 میلیونی ندارند.

لذاست که باید مراقب بود و اگر در آینده دیدیم، برخی فتوا به وجوب قمه‌زنی دادند و یا در استحباب پیاده‌روی اربعین خدشه کردند و یا جداکردن هیأت و مراسم حسینی، از سیاست را تبلیغ نمودند، (البته سیاست واقعی و نه سیاست بازی) و یا بر دامن‌زدن به عوامل تفرقه و تحریک نقاط حسّاس بین شیعیان و اهل سنّت، تأکید داشتند، نباید تعجّب کرد، این افراد دانسته و یا ندانسته، پازِل و جدول دشمنان را تکمیل نموده و در زمین آنها بازی می‌کنند.
 
 (1): نگارنده از تحصیل‌کردگان حوزۀ علمیه قم و مسلّط به زبان آلمانی بوده که همسرشان نیز از خانواده‌های فعّال شیعیان اتریشی‌الاصل می‌باشند که چندسالی است براساس نظر و درخواست برخی مراکزاسلامی، در منطقۀ آلمانی زبان به امور فرهنگی و تبلیغ اشتغال دارد.

  • درویش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی