ریپورتر

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

الیور استون به ایران می‌آید

پنجشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۷، ۰۱:۰۳ ب.ظ

مسلما وقتی قرار است جشنواره‌ای سینمایی در قامت بین‌المللی برگزار شود، با توجه به مختصات آن مانند پذیرایی از میهمانان خارجی و هزینه‌های اقامت و... قطعا پای بحث ارز مبادله‌ای وسط میدان می‌آید و با توجه به بالارفتن ناگهانی و شوک‌آور قیمت دلار، این روزها این نگرانی وجود دارد که آیا هزینه‌های برگزاری تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد یا چندین‌برابر خواهد شد که رضا میرکریمی، دبیر این جشنواره جهانی، دراین‌باره تصریح کرد: «در وهله نخست این نوسان‌ها حتما ما را به‌عنوان ایرانی نگران می‌کند، اما خوشبختانه کارهای جشنواره از قبل انجام شده و برای امسال به چنین مشکلی برنخواهیم خورد. امیدوارم در جشنواره سال آینده هم، چنین مشکلی گریبان‌گیر ما نشود».

به گزارش شرق، همچنین او درباره هزینه‌های جشنواره افزود: «ما هزینه جشنواره را هشت میلیارد تومان اعلام کرده بودیم. حالا شما محاسبه کنید برگزاری جشنواره با این حجم برنامه‌ها، میهمان‌ها، خرید حق پخش فیلم‌ها و ... چقدر هزینه دارد. البته دوبار از طرف وزارت فرهنگ به دلیل شفافیت‌های مالی تشویق شده‌ایم. ضمن اینکه هزینه و فایده جشنواره توسط سیاست‌گذاری کلان کشور سنجیده می‌شود که این رویداد در چه حوزه‌هایی می‌تواند به کشور کمک کند و هزینه‌های دیپلماسی عمومی کشور را کاهش دهد».

سیدرضا میرکریمی، ‌فیلم‌ساز و تهیه‌کننده سینما، روز گذشته، چهارشنبه، ۲۲ فروردین،‌ به‌همراه دیگر همکارانش در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از جمله مازیار میری، امیر اسفندیاری، ‌آتوسا قلمفرسایی، ‌مصطفی احمدی، ‌نگار جواهریان،‌ سیف‌الله صمدیان، علیرضا شجاع‌نوری و شادمهر راستین در نشست رسانه‌ای، گزارشی از روند برپایی جشنواره ارائه کرد.

دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از حضور شخصیت‌های سینمایی مانند « فرانکو نرو»، بازیگر ایتالیایی و همین‌طور «الیور استون»، کارگردان و تهیه‌کننده مطرح آمریکایی، ‌در این دوره جشنواره خبر داد. میرکریمی همچنین از تلاش برای چندوجهی‌کردن جشنواره در عرصه جهانی گفت و افزود: «امسال طبق روال جشنواره‌های معتبر دنیا برای ثبت‌نام فیلم‌های خارجی مبلغی دریافت کردیم. هرچند که این مبلغ ٢٠ دلار و کلا ناچیز بود، اما به حرفه‌ای‌تر‌شدن این جشنواره کمک کرد و بیشتر از هزارو ٦٠٠ فیلم‌ ثبت‌نام و درکل قریب به دوهزار فیلم کوتاه و بلند در جشنواره ثبت‌نام کردند که ۱۲۰ فیلم از ۵۴ کشور پذیرفته شده‌اند. فیلم‌های بخش بازار امسال هم بنا به درخواست میهمانان خارجی دوبار نمایش داده می‌شوند».

میرکریمی‌ درباره رتبه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر توضیح داد: «در اجلاس سال گذشته مدیران «فیاپف» (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم) به ما اعلام کردند که این جشنواره در حد گرفتن رتبه A هست و می‌تواند جزء ۱۵ جشنواره مهم دنیا باشد، اما فقط یک مشکل کوچک برای استمرار این جشنواره باکیفیت استاندارد آن فاصله دارد و امسال باز هم نماینده فیاپف به جشنواره ‌می‌آید. درخصوص ممیزی فیلم‌ها هم دراین‌باره با فیلم‌سازان صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که کمترین میزان ممیزی را اعمال کنیم. البته چنین ممیزی‌هایی در جشنواره‌های عربی هم وجود دارد و فقط مختص ایران نیست».

میرکریمی درباره میزان تأثیرگذاری جشنواره جهانی فیلم فجر به یکی از کشورهای عربی منطقه – {دوبی} بدون نام‌بردن اسم آن – اشاره کرد و گفت: «آن‌قدر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تأثیر داشته که حتی به نماینده ما در جشنواره فیلمشان که کلی زرق‌وبرق و ریخت‌وپاش هم دارد اجازه ورود ندادند! درحالی‌که اهداف ما با آنها یکی نیست و این نشان از اهمیت جشنواره ما دارد».

کارگردان فیلم «زیر نور ماه» با اشاره به اینکه سال گذشته بخشی برای نمایش «ژانر وحشت» در جشنواره در نظر گرفته شده بود که البته عده زیادی گفتند ‌فیلم‌ها چندان ترسناک نبوده، ‌توضیح داد: «از آنجا که فیلم‌ ترسناک‌تر از آنها پیدا نکردیم که در اینجا نمایش دهیم، بنابراین امسال در آن بخش فیلم‌هایی از ژانرهای متعدد قرار داده‌ایم که لزوما فقط برای مخاطبان حرفه‌ای سینما نیستند و می‌توانند سلایق مختلف را جلب کنند».

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود برپایی «زنگ هفتم» در جشنواره را یکی‌ از بخش‌های تازه این رویداد دانست که بر آن اساس هفت فیلم در دو سانس صبح به مدت ۹ روز به دانش‌آموزان اول و دوم‌ متوسطه و ششم ابتدایی اختصاص دارد و هدایایی هم به برخی دانش‌آموزان داده‌ می‌شود تا همراه با والدین خود حضور در مکان‌های فرهنگی را تجربه کنند.

میرکریمی افزود: «یک گروه داوری امسال برای فیلم‌های اول انتخاب شده‌ تا به این فیلم‌ها توجه شود و اسامی آنها هفته آینده اعلام می‌شود».

میرکریمی در ادامه این نشست با ابراز خشنودی از افتتاح جشنواره با فیلم «آنسوی ابرها»ی مجید مجیدی گفت: «از سرمایه‌گذار فیلم «به وقت شام» خواسته بودیم این فیلم‌ در بخش مسابقه جشنواره باشد، ولی آنها ترجیح دادند در اکران نوروزی باشد و به همین دلیل دیگر امکان حضورش در بخش مسابقه نبود».

رضا میرکریمی ‌درباره حضور فیلم‌ تازه اصغر فرهادی؛ «همه می‌دانند»، در جشنواره نیز گفت: «شرکت پخش‌کننده اعلام کرد که این فیلم برای جشنواره کن هم به‌سختی آماده می‌شود و چون قرار است فیلم در مراسم افتتاحیه به نمایش درآید، امکان حضور در بخش مسابقه جشنواره را نداشت. البته آقای فرهادی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را دوست دارند و در دوره‌های گذشته کارگاه آموزشی برگزار کردند، اما امسال درگیر فیلمشان بودند و نتوانستند در این دوره شرکت کنند. ان‌شاءالله در سال آینده ایشان در کنار ما خواهند بود».

در بخشی دیگر، از سوی یکی از خبرنگاران درخواست شد امکانی برای ناشنوایان فراهم شود تا این قشر از جامعه از فیلم‌ها و رویدادهای فرهنگی- هنری کشورشان مطلع شوند و بتوانند فیلم‌های ایرانی را ببینند که میرکریمی دراین‌باره گفت: «من از این موضوع استقبال می‌کنم و شاید با توجه به آماده‌بودن فیلم «به وقت شام» بتوان سئانس‌ ویژه‌ای را برای ناشنوایان تدارک دید». دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر بر تقویت بخش علمی جشنواره تأکید کرد و گفت: «امسال ما از استادان خوبی دعوت کرده‌ایم تا کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند و این باعث تقویت بنیان‌های علمی جشنواره شود». او با اشاره به بخش بازار در جشنواره جهانی فیلم فجر تصریح کرد: «ما شاهد استقبال خوبی در بخش «بازار فیلم» هستیم و وقتی آنها با هزینه‌های شخصی برای حضور در بازار به ایران می‌آیند، علامت خوبی برای ما است و باعث می‌شود بازار را بیشتر جدی بگیریم».

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره بخش «مستند زیر ذره‌بین» عنوان کرد: «امسال نمایش‌های ویژه به بهترین‌های کشورهایی که به اسکار معرفی شده بودند، اختصاص دارد. در این بخش، فیلم‌های «ارثیه پدری» (مهدی نقویان)، «در جستجوی فریده» (کوروش عطایی و آزاده موسوی)، «در جستجوی خانه خورشید» (مهدی باقری)، «بانو قدس ایران» (مصطفی رزاق‌کریمی) و «راه دل» (مهدی زمانپور‌کیاسری) به نمایش درمی‌آید. همچنین بخش «فانوس خیال» برخلاف سال گذشته با حضور فیلم‌هایی از ژانرهای مختلف برگزار می‌شود که در این بخش، فیلم‌های ایرانی «سرو زیر آب» (محمدعلی باشه‌آهنگر)، «مارموز» (کمال تبریزی) و «گرگ‌بازی» (عباس نظام‌دوست) پذیرفته شدند. بخش «زیتون‌های زخمی» نیز امسال مانند سال گذشته برگزار می‌شود. البته این بخش گسترده‌تر شده و در آن به مسائل مختلف ازجمله فلسطین توجه شده است».

رضا میرکریمی در پایان از حمایت ویژه سازمان سینمایی و شخص وزیر ارشاد تشکر کرد و گفت: «خوشحالم غیر از حوزه وزارت ارشاد، حوزه‌های دیگر مانند وزارت خارجه همکاری خیلی خوبی با ما داشته و دارند و فقط چند نگرانی داریم که امیدوارم ویزای این افراد هم به‌زودی صادر شود و همه میهمانان ما به ایران بیایند».

میرکریمی در پایان نشست درباره مقاله روزنامه هاآرتص رژیم اشغالگر قدس که فضاسازی‌ای علیه جشنواره جهانی فیلم فجر انجام داده بود، توضیح داد: «این امر نشان‌دهنده الهام‌بخش‌بودن جشنواره است و اینکه ما مسیرمان را درست رفته‌ایم. ما عصبانی نیستیم و دوست داریم به‌جز رژیم اشغالگر قدس، با همه جهان کار کنیم. ما ردپای سینماگران برجسته مثل کیارستمی را در سینمای قفقاز و ترکیه مشاهده می‌کنیم. بنابراین باید موضعی که ما را در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد، حفظ کنیم».

  • درویش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی